inntak 400 v

Spurt 9:14 - 28.3.2008 av p|Siste svar 14:56 - 1.4.2008 av ik-maks

p

hvordan regne ut innntaktskabel, kv og ov til 400 v, står litt fast har ikke montør håndboken min med meg.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

L

Postet 20:21 - 28.3.2008
Regn utifra effektbehovet på anlegget, så slipper du unna 400V omregninger på noen kurser og 230V omregninger på enfasekursene. Så ganger du dette med samtidighetsfaktoren i det miljøet som skal forsynes. For eksempel 0,6 - 0,7 i boliger.
Tallet du dermed får er minimum merkestrøm på OV.

KV skal dimensjoneres slik at den slår ut innenfor kortslutningsdataene på anlegget. Under Ikmax og over Ikmin. Men sistnevnte er ikke så kritisk med tanke på at undervernene tar seg av resten av installasjonen innover. Bare KV beskytter helt til inngangsklemmene på automatene.

Sjekk så karakteristikkurvene på undervernene og dimensjoner for å oppnå selektivitet.

Inntakskabel velges utifra merkestrømmen på OV.

Correct me if i'm wrong.

L

Postet 1:54 - 1.4.2008
Oj.. unnskyld. KV skal selvfølgelig slå ut innenfor Ikmin!

ik-maks

Postet 14:56 - 1.4.2008
KV skal tåle minium Ik-maks i anlegget eller være større... har du en ik-maks på f.eks 11ka ved KV, så må KV være minium 11ka, dvs. 15ka eller 20ka eller større... karektistikk og merkestrøm må velges slik at vernet ikke kommer under ik-min...

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.