Det er i mange installasjoner 30mA jordfeilbryter som står foran kWh-måler, dersom man skal sette inn ein ny kurs i desse fordelingane ihht NEK400 823.411.3.3 så skal denne ha eget strømstyrt jordfeilvern på 30mA, er det da tillatt å sette inn 30mA jordfeilautomat som står i serie med 30mA jordfeilbryter som er forankoblet heile installasjonen? Dette er gjort fleire stader fordi det blir ein mykje mindre ombygging av fordelinga enn kva det blir dersom ein må flytte kWh-måler, bryte plombering på måler etc, men spørsmålet er om ein jordfeilautomat i serie med jordfeilbryter kan regnes som EGET strømstyrt jordfeilvern?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Løsningen du beskriver, med 2 stk. 30 mA jfv i serie, bør ikke forekomme på elektriske anlegg som er prosjektert etter FEL/NEK 400.
Kravet i NEK 400-8-823.411.3.3 ivaretas med 30 mA jordfeilautomat på ny forbrukerkurs. Selektivitet mellom strømstyrte jordfeilvern, beskrevet i avsnitt 536.4.2.4 i NEK 400:2018, er imidlertid ikke ivaretatt.
I 536.4.2.4.1 står det ''Når selektivitet er påkrevd....'' Men det står ikkje at selektivitet er eit krav? Er enig i at det er ein dårlig løysning, men er den tillatt?
Du har rett i at NEK 400 ikke setter noe absolutt krav til driftsikkerhet/selektivitet.Avsnitt 305 stiller imidlertid krav til oppdeling, slik at ulempene ved feil blir så små som mulig.Dessuten, i Norge gjelder FEL, og § 16 krever at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk.
Se også avklaring fra side 22 her; https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/2002-12-elsikkerhet-62.pdf.
Hei, har en kurs på 32A4polt med jordfeilautomat 30mA i tavla, og jeg bruker bare to av fasene L1-N og L2-N, som igjen har hver sin jordfeilautomat 30mA. Utfordringen er at jordfeilautomat i tavla slår ut av og til. Kan det være at den måler noe strøm fra de to andre jordfeilautomat ute i anlegget?
Løsningen du beskriver, med 2 stk. 30 mA jfv i serie, bør ikke forekomme på elektriske anlegg som er prosjektert etter FEL/NEK 400.
Kravet i NEK 400-8-823.411.3.3 ivaretas med 30 mA jordfeilautomat på ny forbrukerkurs. Selektivitet mellom strømstyrte jordfeilvern, beskrevet i avsnitt 536.4.2.4 i NEK 400:2018, er imidlertid ikke ivaretatt.
Hi. In gamle Østerrike normer står at det er nødvendig å ha 2separert RCD i serie èn som automatisk utkobling ved feil, og èn som tillegg beskyttelse (direkte berøring)
Selvfølgelig EU normer sier at en RCD kan fungere som beskyttelse ved feil og ved direkte berøring (tillegg beskyttelse)
Men da overstrømsvern MÅ garanterer automatisk utkobling ved feil innen bestemte tid ( fra tabell)
Hvis det er umulig å garantere utkobling, kan man bruke RCD for utkobling ved feil.
Ofte RCD i serie er brukt som beskyttelse mot brann, da har vi i serie feks 300mA og 30mA
Siste ting er 30mA G(10ms forsinkelser) med vanlig 30mA gir også selektiv :)
Jeg tror det er lurt om vi forholder oss kun til NEK 400 i dette forumet (som foretrukket løsning når spørsmål er relatert til FEL), og glemmer østeriske normer i denne sammenhengen.
Som nevnt tidligere i denne tråden bør man fullt ut forholde seg til avsnitt 536.4.2.4 i NEK 400:2018.Full selektivitet ved sumstrømmer oppnås ved å følge begge kulepunktene i avsnitt 536.4.2.4.2.
Hei, har en kurs på 32A4polt med jordfeilautomat 30mA i tavla, og jeg bruker bare to av fasene L1-N og L2-N, som igjen har hver sin jordfeilautomat 30mA. Utfordringen er at jordfeilautomat i tavla slår ut av og til. Kan det være at den måler noe strøm fra de to andre jordfeilautomat ute i anlegget?
Her er sumstrømmene (fra naturlig lekkasje i tilkoblet utstyr) høyere enn utkoblingskriteriet til forankoblet 4-polt vern. Løsningen er å følge begge kulepunktene i avsnitt 536.4.2.4.2 i NEK 400:2018.
Jeg tror det er lurt om vi forholder oss kun til NEK 400 i dette forumet (som foretrukket løsning når spørsmål er relatert til FEL), og glemmer østeriske normer i denne sammenhengen.
Som nevnt tidligere i denne tråden bør man fullt ut forholde seg til avsnitt 536.4.2.4 i NEK 400:2018.Full selektivitet ved sumstrømmer oppnås ved å følge begge kulepunktene i avsnitt 536.4.2.4.2.
Selvfølgelig du har rett, jeg ville bare gi eksemplar av "andre løsninger". NEK 400 er 95% samme som EU normen, også med selektivitet :). Punkt 536.4.2.4.2 sier (merknad) oppstrøms strømstyrt jordfeilvern er enten et strømstyrt jordfeilvern type S eller et tidforsinket strømstyrt jordfeilvern.
Men det er ikke så lett, hvis begge to jordfeilvern har 30mA, bare to kurser med liten jordfeil ca 12mA skal ikke utkoble kurser med jordfeil men skal utkoble hoved RCD i serie. Vanligvis er mer kurser.
Hilsen...
By the way.. I Norge kan man ta som Ik min 30mA ved jordfeilautomat? De blir 7666Ohm? Tror ikke...
Men hvis vi setter i serie 100 og 30 mA kan vi ta som Ik min 2300 Ohm? (Jeg sier nei, for meg min. er 460 Ohm)
Kan noen svare med veiledning til nornen?
Det er litt vanskelig å forstå hva du mener. Del 1 til 7 i NEK 400 er en bearbeidet utgave av IEC 60364-serien og CENELEC HD 60364-serien. De vesentligste forskjellene, nasjonale tilpasninger, er merket med tre streker i høyre marg. I Norge forholder vi oss altså til NEK 400:2018, ved nyinstallasjon og større endringer i eksisterende installasjoner (som beskrevet i Elsikkerhet 78).
Avsnitt 536.4.2.4.2 gjelder generelt (er ikke særnorsk) og beskriver at selektivitet oppnås ved både tidsforsinkelse og minst 3:1 i forholdet mellom utløsestrøm for oppstrøms Vs. nedstrøms vern (f. eks. 100 mA oppstrøms 30 mA).
Maksimal overgangsmotstand på jordelektrode følger av avsnitt 411.6.5, og avhenger av maksimal jordfeilstrøm/lekkstrøm (Idmaks) ved første jordfeil i IT-nett. Idmaks følger av veiledning til avsnitt 6.4.3.7.1 c) om det ikke er jordfeilvern på kursen. Ved jordfeilvern på kursen er det nominell verdi/utkoblingskriteriet for dette (f. eks. 30 mA) som gjelder.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.