Jordfeilbryter før trafo på ladestasjon for elbil (Zoe)

Spurt 12:48 - 15.8.2017 av Robert|Siste svar 20:13 - 15.8.2017 av MA

Robert

Ved installasjon av Pod-Point lader til Renault Zoe på et IT-anlegg må det brukes en transformator. På sekundærsiden av trafoen skal det monteres en 20A automat og jordfeilbryter Type B før ladestasjonen. Mitt spørsmål er om det er krav på at det skal monteres jordfeilbryter på primærsiden også? Om så, skal den være av Type B den også?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (1)

MA

Postet 20:13 - 15.8.2017

Det kommer an på om trafo er godkjent / merket iht avsnitt 722.413 i norm 722 eller ikke. Dette vil i praksis si at om trafo er galvanisk adskilt iht. norm 41 avsnitt 413 i NEK 400 så er det ikke krav til jordfeilbryter foran trafo men husk i boliginstallasjon vel og merke må man legge en klasse 2 kabel foran allikevel dersom man definerer dette som forbrukskurs fordi bolig har krav generelt til jordfeilvern på alle forbrukskurser men om trafo her er merket iht 413 kravene kan man benytte type A foran dersom det er bolig og det ligger en PFSP eller PR altså klasse 1 kabel oppstrøms trafo til sikringsskapet.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.