Har bestilt elektriker til å legge ny kurs til garasjen for elbil lading. Det vil da bli montert automatsikring og overspenningsvern i sikringsskapet også et 32A stikk i garasjen. Ladestasjonen har 32A CEE stikk og innebygget jordfeilbryter type B. Det brukes PFXP kabel.
Er det greit å ha jordfeilbryter type B i ladeboksen når man har 32A CEE stikk eller må ladeboksen ha fast tilkobling ?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvis du ønsker stikk må du ha B-vernet i sikringsskapet eller i egen kapsling foran stikk.
Du kan gjerne ha to B-vern i serie, men du vet ikke hvilket som slår ut først så ved feil må du sjekke begge.
Kurs med stikk skal sikres med jorfeilvern.
Alternativet er som du sier, å benytte fast tilkobling.
Takk for raskt svar. Er det krav til overspenningsvern ? skal det være på kursen som går til elbil lading eller på hoved inntaket til huset ?
Et spørsmål til: jeg har en 16A kurs i garasjen og eneste bruker er lyset i taket, samt støpselet som jeg bruker til elbil lading. Kan jeg bruke denne kursen om det installeres en jordfeilbryter i skapet og et 16A CEE stikk i garasjen eller må jeg ha en helt egen kurs ? hva om jordfeilbryteren plasseres i garasjen og eneste bruker etter denne er CEE stikket ?
Hvis dette er et eksisterende anlegg som var bygget etter de da gjeldende normer, er det ikke krav til overspenningvern, men du bør absolutt ha det.
Elbillading ved bruk av anlegg som egentlig ikke er bygd for det, befinner seg i en gråsone. Ingen kan forhindre deg i å benytte nærmest enhver stikkontakt for tilkobling av bilens lader. Men det kan medføre problemer.
På den andre side skal du ikke benytte anlegget til annet enn den bruk det var forutsatt for, og der var ikke elbillading med.
Hvis stikket byttes til et CEE stikk og det monteres et jordfeilvern type B før stikket, er anlegget i stor grad bedre egnet for elbillading. Jordfeilvernet bør plasseres i sikringskapet.
Det anbefales at det legges opp ny dedikert kurs med ladestasjon.
OK. Takker.
Planen er å legge opp egen kurs, men oppdaget igår at bilen MB B-electric ikke kan lade med mer en 16A på en fase og da er det ikke så mye å vinne på hastighet iforhold til idag. Det utrolige er at jeg hadde fått 5 anbud på jobben fra elektrikere uten at noen har oppfattet at det ikke er mulig å lade med mer en 16 A (hadde spesifisert hvilken bil det var), derfor ønsker jeg også å sjekke her før elektrikeren kommer. Kommer nå til å prøve å velge en ladestasjon som kan justeres mellom 16A, 24A og 32A så er jeg litt forberedt for eventuelt bilbytte, selv om jeg bare bruker minste ladestyrke til denne bilen.
Så til spørsmålet: Ønsker ikke å ha en større kabel en 3x6mm2 PFXP og da er man på grensen til 32A automasikring slik jeg forstår tabellene. Utvendig kabel med en vegg gjennomføring, ca 20 cm.
Om elektrikeren som kommer rett over påske nekter å installere 32 A sikring, men f.eks. 28 A istedet, er det da greit å bruke en ladestasjon hvor man kan velge 32 A ? (man vil selvfølgelig ikke bruke den instillingen, men muligheten vil være der).
Fruen er ikke veldig happy til å få en kabel spikret på utsiden av huset og mener vi må kunne bruke den kursen som er. Ref. løsningen med jordfeilbryter og 16A CEE stikk. Har sjekket FEL og i § 16 står det som følger «Elsikkerhetsbegrepet innebærer bl.a. en totalvurdering av de forhold som vedrører anleggets bruksområde for å sikre at det er egnet til formålet».
Med å benytte en kurs til lading av el-bil som ikke har vært forutsatt for det er bruksområde endret. En må da vurdere om den endring som gjøres er egnet for formålet. Det må da dokumenteres at den vesentlige endring av bruksområde tilfredsstiller krav gitt i FEL.
Så spørsmålet er om et CEE stikk og en jordfeilbryter type B på eksisterende 16A kurs vil tilfredstille krav gitt i FEL ?
Gitt at man ikke gjør noe med lys i tak og dermed har flere brukere på kursen.
Fruen er ikke veldig happy til å få en kabel spikret på utsiden av huset og mener vi må kunne bruke den kursen som er. Ref. løsningen med jordfeilbryter og 16A CEE stikk. Har sjekket FEL og i § 16 står det som følger «Elsikkerhetsbegrepet innebærer bl.a. en totalvurdering av de forhold som vedrører anleggets bruksområde for å sikre at det er egnet til formålet».
Med å benytte en kurs til lading av el-bil som ikke har vært forutsatt for det er bruksområde endret. En må da vurdere om den endring som gjøres er egnet for formålet. Det må da dokumenteres at den vesentlige endring av bruksområde tilfredsstiller krav gitt i FEL.
Så spørsmålet er om et CEE stikk og en jordfeilbryter type B på eksisterende 16A kurs vil tilfredstille krav gitt i FEL ?
Gitt at man ikke gjør noe med lys i tak og dermed har flere brukere på kursen.
Ikke for og være frekk, men det er i denne sammenhengen ubetydelig hva fruen vil :)
det er i utgangspunktet kun tre akseptable løsninger på dette
1. automatsikring i sikringsskap i huset, dobbeltisolert kurs ut til garasje med en ny fordeling med kurs for lading + kurs for evt andre ting som trenger strøm der.
2. Jordfeilbryter type B i sikringsskap og egen kurs kun til lading ut til garasje. Da skal ingenting annet være tilkoblet denne kursen.
3. Automatsikring i sikringsskap, dobbeltisolert kabel ut til ladestasjon, og jordfeilbryter type B innebygd i ladestasjon. Også denne kursen skal kun brukes til laderen.
Detter er de preaksepterte løsningene som er iht til FEL, lykke til med og få en seriøs installatør til og akseptere/ta ansvar for en annen kvasiløsning du selv mener gir samme elsikkerhetsnivå ;)
når det gjelder ladehastighet vil det være bortimot dobbelt Så kort ladetid med en 1f ladestasjon sammenlignet med lader du putter i schuko stikk som kun lader med 8 evt 10A
OK. Mange Takk !
Blir nok løsning nr. 3 og en Ratio ladestasjon med innebygget jordfeilbryter type B.
Noen som vet dette ?
Ønsker ikke å ha en større kabel en 3x6mm2 PFXP og da er man på grensen til 32A automasikring slik jeg forstår tabellene. Utvendig kabel med en vegg gjennomføring, ca 20 cm.
Om elektrikeren som kommer rett over påske nekter å installere 32 A sikring, men f.eks. 28 A istedet, er det da greit å bruke en ladestasjon hvor man kan velge 32 A ? (man vil selvfølgelig ikke bruke den instillingen, men muligheten vil være der).
Noen som vet dette ?
Ønsker ikke å ha en større kabel en 3x6mm2 PFXP og da er man på grensen til 32A automasikring slik jeg forstår tabellene. Utvendig kabel med en vegg gjennomføring, ca 20 cm.
Om elektrikeren som kommer rett over påske nekter å installere 32 A sikring, men f.eks. 28 A istedet, er det da greit å bruke en ladestasjon hvor man kan velge 32 A ? (man vil selvfølgelig ikke bruke den instillingen, men muligheten vil være der).
Dette er et fagforum for elektrobransjen.
Det finnes andre forum, som f.eks. ByggeBolig.no, folk utenom elektrobransjen kan benytte.Du må forholde deg til en registrert elektrovirksomhet, og spørsmål må rettes hit (faglig ansvarlig/installatør).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.