Jorfeilbryter lokalt TN nett

Spurt 15:49 - 31.1.2017 av Jon T|Siste svar 8:46 - 3.2.2017 av Hans Olav Arnesen

Jon T

I et 230V IT anlegg er det tilkoblet en trafo som danner et lokalt TN-S nett. Pe og N er splittet i trafo.

I dette lokale nettet er det, så vidt jeg forstår, ikke krav om jorfeilvern. Er det likevel krav om vern type B hvis en skal lade elbil?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Jr

Postet 21:01 - 31.1.2017

Type B må en ha uansett.

Jon T

Postet 21:33 - 31.1.2017

Mye jor og lite jord...

Jeg nekter ikke for at det er et krav, men hva er rasjonalet bak dette? Hovedproblemet er jo at DC komponent kan lamme A vern. Men siden det ikke er krav til jordfeilvern på forbrukerkurser på et slikt lokalt nett, mister jeg tråden.

Kan noen forklare mekanismen?

Jon T

Postet 22:25 - 31.1.2017

Og litt til:

NK64 argumentere for at et type B vern vil forhindre at DC komponenter flyter inn i anlegget og lammer andre jordfeilvern. Men hvis de andre vern er galvanisk skilt ved 230/400V trafoen vil jo dette uansett ikke skje. Ellers er det forøvrig ingen A vern på 400V anlegget.

Jr

Postet 22:46 - 31.1.2017

Enig at B-vernet ikke vil ha noen annen funksjon enn et alminnelig A-vern i dette tilfellet.

Hans Olav Arnesen

Postet 8:46 - 3.2.2017

Krav til jordfeibryter type B, i kurser for Forsyning av elektriske kjøretøy (delnorm 722), er gitt for å ivareta rett funksjonalitet ved utkobling av feil. For ladeinstallasjoner/elbiler vil det kunne forekomme glatte DC-feilstrømmer, se avsnitt 531.2.2.3 i NEK 400:2014.

På side 8 i NEK 400 er det beskrevet hvordan denne skal leses/forstås.Del 4 og 5 (kjernen i normen) gir grunnleggende krav til beskyttelse, samt hvordan dette skal utføres/implementeres i en installasjon. Disse kravene vil gjelde for de fleste installasjoner. Del 7 og 8 gir krav for spesielle installasjoner, og disse kravene kommer i tillegg til, eller isteden for kravene i del 4 og 5.

Kravene i delnorm 722 gjelder uavhengig av type nettsystem, og kravene her må følges for alle nye kurser dedikert til lading av elbil.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.