Kabeldimensjonering

Spurt 9:06 - 14.1.2012 av J|Siste svar 17:18 - 30.1.2012 av Forumleder

J

Vi har nylig hatt en diskusjon på bedriften når det gjelder kabeldimensjonering av motorer. Når man skal sjekke Ib
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (14)

Bobb

Postet 12:03 - 14.1.2012
Vet ikke hva spørsmålet er, men beregn kabler slik at man kan gå opp en normstørrelse på motoren

J

Postet 14:24 - 14.1.2012
Noe må ha skjedd da jeg la inn spørsmålet. Spørsmålet er:
Når man skal sjekke Ib

J

Postet 14:25 - 14.1.2012
Forumet kutter tydeligvis teksten når jeg skriver et større eller lik tegn.
Når man skal sjekke Ib større_eller_lik In større_eller_lik Iz. Skal In da være sikringsstørrelsen til motoren, eller strømmen som innstriles på det termiske vernet?

Elektriker

Postet 16:31 - 14.1.2012
Det termiske vernet

J

Postet 19:15 - 14.1.2012
Er dette et spørsmål det er faglig enighet om? Jeg spør fordi vi lærte å bruke sikringen på begge skolene jeg gikk automasjonslinje på.

Reidar

Postet 23:54 - 14.1.2012
Hei.
Jeg mener at det blir riktig å ta utgangspunkt i sikringen som In, da strømmen i de termiske vernene ofte er justerbar. Jeg synes det blir feil å beregne kabelen etter det vernet er innstilt på. Hva om vernet justeres opp? Bør ikke kabelen tåle dette?

Industrielektriker

Postet 0:26 - 15.1.2012
Motorvern/termiske er av standarden som kun sakkyndige og instruert personell kan betjene så vedkommende vet at han ikke skal stille vernet .

I større industri tavler er det ofte vanlig at vi har en KV på f.eks 25A som forsyner tre fire motorvern som er stilt inn på 2-5A og kabelen som går ut er 1,5mm2. På denne måten er både kortslutning og overbelastning ivaretatt, samt vi sparer litt plass i tavla =)

Får samme problem når det kommer til effektbrytere hvor en kan justere den In med 20%...

BP

Postet 10:14 - 15.1.2012
Forskriftene tar utgangspunkt i at anlegger har normal drift.
Dersom noen er klåfingrede og justerer vern i hytt og pine, er det ikke lenger en normal driftsituasjon. Synd, trist, leit!

Man planlegger en installasjon etter gjeldende spesifikasjoner i anlegget, man kan ikke ta høyde for at en motor ""kanskje"" skal skiftes ut. Med mindre dette er informasjon som gis i forkant, det blir noe helt annet.

Angående motorvern, så skal disse justeres etter motorens driftsstrøm, som ikke nødvendigvis er lik In.
Kabel til motor dimensjoneres etter motorens In.
Sikringen må dimensjoneres for å tåle motorens startstrøm, og denne kan være opptil 8 x In.

Industrielektriker gir et godt eksempel med en 25A sikring som forsyner flere mindre motorvern. 1.5mm2 tåler ikke 25A, men den tåler kortslutningsstrømmen lenge nok til at 25A vernet løser ut for kortslutning. Motorvernet sikrer ledning og motor mot overlast.

J

Postet 16:27 - 16.1.2012
Takk for gode inlegg. Da forstår jeg det slik at motorens merkestrøm er den In blir innstilt til. Er det noen som kan dokumentere dette med bakgrunn i NEK400?

Industrielektriker

Postet 19:15 - 16.1.2012
Har ikke NEK'en framfor meg men mener å huske at det er 433 som er overbelastning, og 434 som er kortslutning.
Motorvernet er jo det vernet som bestemmer hvor mye belastning som kan gå i kretsen til motoren, dermed In.


Står ingen plass om at dette må være samme vernet.

Mont

Postet 13:14 - 17.1.2012
Ser ut som folk prater litt forbi hverandre her.

Kabelen skal alltid dimensjoneres etter vernet (og omvendt). Ikke motorvernet, men selve vernet for kursen.
Disse to skal i sin tur prosjekteres slik at det er nok kapasitet for motorens behov med tanke på effekt og startstrøm. Så stiller man inn motorvernet til riktig verdi.

Kabelen er da beskyttet av kursvernet og motoren er beskyttet av motorvernet.

Eivind

Postet 12:23 - 18.1.2012
Hvis du har et kortslutningsvern f.eks 25A C-automat som bare skal beskytte mot kortslutning og overbelastningen skal bli ivaretatt av bimetallet til motoren så bruker du innstilt verdi på bimetallet som In.

J

Postet 20:19 - 27.1.2012
Hva sier forumleder? Her er det tydelig ulike formeninger..

Forumleder

Postet 17:18 - 30.1.2012
NEK 400 krever beskyttelse mot overbelastning (avsnitt 433) og beskyttelse mot kortslutning (avsnitt 434). Et motorvern er best egnet til å beskytte en motor mot overbelastning. Kabelen frem til motoren må dessuten beskyttes mot kortslutning.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.