ER det noen som vet hvor det står spesefikke krav til kaplsingsgrad på koblingsbokser , spotkasser etc i bolig? vet om noen som har fått påpakning på wago i spottkasser, fordi att kassene ikke var godkjent, men står dette kravet noen plass?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Har lenge lurt litt på det der selv...
Jeg mener det er en OK løsning, å bruke wago i downlightskassen. Og jeg har selv gjort det flere ganger.
Koblingshuset på downlightene er langt ifra tette. De har ofte to innføringer for kabler og mange ganger bruker vi bare den ene. Da er det litt åpent inn til koblingshuset. Det er mindre åpning i wago.
Noen bruker PN, på LED-spotter. Er det lov å bruke PN-ledning, eller må man ha en kabel med kappe, og kappen skal være innenfor koblingshuset? Og slik at det blir strekkavlastning.
http://www.sg-as.no/files/usermanual/gyro_isosafe_international.pdf
Monteringsanvisningene beskriver ikke direkte at det må være kabel, men samtlige tegninger jeg ser viser kabel og ikke løse ledninger.
Ta en titt i monteringsanvisningen på aktuell spott. Videre må også lederisolasjonen tåle temperaturen og eventuell stråling.
Slik jeg ser det presser disse strekkavlasterne på ytterkappen og holder denne fast. Jeg mener risikoen øker dersom den mekaniske belastningen legges på faselederne istedenfor.
Videre hadde jeg skrevet feil på kontroll dersom jeg hadde sett wago i spottkasser. En spottkasse er ikke et godkjent koblingspunkt. Meg bekjent har aldri spottkasser vært omtalt som koblingspunkt, da koblingspunkt (..bokser) er montert direkte på spotter.
Dersom koblinger legges direkte i spottkasse vil jeg si at det blir benyttet som koblingspunkt.Da må en ta høyde for mulig temperaturpåvirkning i spottkasse og dokumentere dette. Videre må det kunne legges frem dokumentasjon på at spottkasser er CE-merket og montert i henhold til monteringsanvisning.
Videre vil jeg si imot argumentet med at led spotter ikke utvikler varme, da dette stort sett er synsing. Led spotter utvikler også varme og har derfor kjøleribber.
Kan dere GARANTERE(!!!) at temperatur aldri vil overstige 40°C? Videre: Er wago godkjent for disse driftstemperaturer som KAN(!!!) oppstå?
NEK400:2014 - 52B.6.2, avsnitt f."Merknad 1 - Når et takpunkt blir benyttet som lampepunkt vil varmeavgivelsen fra lampen medføre høyere omgivelsestemperaturer enn forutsatt i tabell 52B-2 til Tabell 52B-7, se 522.2.1. Temperaturen kan bli mellom 40°C og 50°C, og det må da benyttes reduksjonsfaktorer i henhold til tabell 52B-14"
Men hva er definisjonen på ett koblingspunkt da? Hva er kravet?
Kapsling skal være godkjent (ce merket), og montert ihht. monteringsanvisning.
Når ledninger (evt. kabler) er koblet med wago i spotkasser vil jeg si at koblinger ikke er tilgjengelig for inspeksjon og prøving. Selv med 12v trafo vil koblingen være under deksel. (IP2X)
Hvis du tar den videre vil da taket (bygningskonstruksjon, gips osv.) være en del av sikkerhetstiltaket.
Snu det heller andre veien, finner du noen plass i normen som omtaler installasjonen du etterspør?Dersom det ikke er akseptert i normen, kan du risikovurdere det til at det opprettholder sikkerhetsnivået til normen, -eller bedre?
Se avsnitt 526 i NEK 400:2014.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.