kondensatorbatteri

Spurt 19:40 - 19.4.2009 av el-elev|Siste svar 21:13 - 20.4.2009 av mont

el-elev

Var med på et industrianlegg og så på et kontensatorbatteri.Trodde egentlig det bare var mange store kontensatorer,men så mange store kontaktorer også på eb rekke. Kan noen forklare meg litt nærmere om slike kontensatorbatteri?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

yo

Postet 21:32 - 19.4.2009
Kondensatorbatterier er mye brukt i industrien for å kompansere for dårlig cosfi, det jeg kan tenke meg er at de kontaktorene er der for at bedriften skal ha mulighet til å kobla fra anlegget, et slags sparingstiltak. kontaktorene blir styrt via styrestrøm/relestyring.


Disse batteriene er heavy greier å koble fra og til bruker derfor en spesiell type kontaktor som er beregnet for et slikt anlegg.*


koster endel peng å drive kondensatorbatterier/kjøpe de.
Noen bedrifter velger å heller betale den dårlige cosfi en de har på anlegget

PS: Har aldri i virkeligheten sett et slikt anlegg med styring, men har sett et anlegg hvor 2 synkrone motorer brukes til å forbedre cosfien

hobby elektriker

Postet 9:24 - 20.4.2009
Mange industrianlegg forbruker VAr, dvs reaktiv effekt (= lav cos fi, induktiv). Et kondensatorbatteri tilfører reaktiv effekt (kapasitiv). Dersom bedriften ikke kan kompensere for reaktiv effekt må de betale for uttaket over tariffen. I perioder med f.eks vedlikehold på anlegget (forbruket går ned) - må batteriet kunne koples ut. Ellers vil spenningen bli for høy. Normalt følger derfor batteriene lasten - både mht utveksling av reaktiv effekt og spenning.

mont

Postet 21:13 - 20.4.2009
Detter er et vanskelig spm..som sikkert andre er bedre enn meg til og svare på..men det jeg kan si er:
Kondensatorbatterier brukes for og bedre cosfi på feks et industrianlegg. Dette kommer som følge av krav netteier setter, ettersom de ved lav cosfi ""taper"" mye på overføringen, og produsenten må produsere denne effekten.

Det som skjer ved og tilføre en kapasitiv last som kondensator batteriet er, bedrer denne fasevinkelen.

Når det gjelder synkronmotorer, fungerer disse slik at dersom de blir ""dratt"" rundt av noe, feks en turbin har du et kraftverk. Om du lar denne gå i tomgang vil du i teorien ""produsere"" lokal reaktiv kraft som kan være med på og bedre den totale cosfien.
Videre kan ved og la denne synkronmotoren ha et svinghjul med mye masse, lagre denne energien i svinghjulet, og danne kraft med en gang den ikke lengre går synkront med frekvensen. På den måten kan du hindre dropp i spenning og frekvens på nettet ditt, dersom dette ikke er ""stivt"" nok.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.