Hei. Avvik fra DLE på manglende egen dedikert kurs til tørketrommel. Dette gjelder en liten enebolig med 2 soverom, i tillegg innehar boligen også en liten hybel med 1 sengeplass(ikke eget soverom). Her har vi fått avvik på manglende egen kurs til tørketrommel på både boligen og hybelen.
Vi har avklart med kunde at det ikke var behov for egen kurs til tørketrommel, og dette står også i risikovurderingen.
Vi mener at det ikke er et avvik når kunde selv ikke ønsker dette (ta de økonomiske kostnadene).
Refererer også til udrag fra NEK400:2018
«823.132.1 Prosjektering ‑ Generelt
Installasjonen skal prosjekteres slik at den dekker alle normale behov i boligen på installasjonstidspunktet, og skal være utformet for betjening og bruk av ikke-sakkyndige personer.»
I dette tilfellet er da et normalt behov IKKE egen kurs til tørketrommel.
DLE nekter å gi seg, og vi lurer på om det virkelig kan strekkes så langt mtp. merknad i risikovurderingen?
Vi må også ta hensyn til at det i f.eks hybelen ikke er egnet for mer enn 1 menneske som bor der, og vi synes det er overkill med egen kurs til tørketrommel. Det samme gjelder denne eneboligen som ikke er større enn ca 65kvm og 2 små soverom.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Ikke noe fasitsvar fra meg, kun noen tanker. Har ikke 2018-utgaven foran meg, men leser følgende fra 2022, se utklipp nederst.
I 2024 (og i 2018) må man vel si at man forventer tørketrommel i de fleste hjem, selv om leiligheten/boligen er liten. Synes derfor det er vanskelig å risikovurdere seg bort fra opplegg til tørketrommel på ett vaskerom. Men dersom du har lagt opp reserverør så synes jeg dere har gjort en grei vurdering.
Det kan jo også tenkes at boligen blir solgt, og ny eier overtar- og ønsker tørketrommel...
Dedikert kurs synes jeg kan diskuteres litt. Det kommer litt an på øvrig kursopplegg, men dersom vaskemaskin har egen kurs, så synes jeg det går an med tørketrommel på samme kurs som vaskerommet...
Vaskemaskin og tørketrommel på samme kurs vil i mange tilfeller gå, men trolig vil du belaste kursen med mer enn 80%.
Mulig ett argument kunne vært å prosjektere for kombimaskin (tørk/vask.maskin) og begrunnet dette med liten plass... Men det et litt vanskelig i ettertid...
Ett annet alternativ kan være å ha tørketrommel og f.eks VVB på samme kurs, med en smartpille som skrur av VVB når belastning på kursen overstiger f.eks 3000W.
Har nettopp laget en slik løsning hjemme i kjelleren med 2stk smartpiller fra Shelly. Bygget ett nytt rom i kjelleren med en 1000/2000W elektrisk varme. Har bare en kurs i kjelleren, til VVB og lys/stikk. Når ovnen og VVB er på 2000W så fører det til at sikringen blir belastet med nesten 4000W.Har derfor programmert pillene slik at når belastningen er over 1100W på ovnen så kobler VVB ut, frem til belastningen synker under 1100W, da legger VVB inn. Det fungerer veldig fint i mitt tilfelle. Sier ikke at dette er løsningen i deres tilfelle, men kan være en måte å slippe å legge opp 2 nye kurser på.
Med tanke på DLE så er de satt til å føre kontroll/inspeksjon med installasjoner. De har ett ansvar for å sikre gode installasjoner, og jeg tenker at det er viktig at vi respekterer dem, innenfor rimelighetens grenser
Utklipp
Gode tanker fra Olav.
NEK 400 stiller ikke noe absolutt krav til egen kurs for tørketrommel, men det er heller ikke slik at en avtale med kunden forsvarer å se bort i fra en klar anbefaling. En elektrisk installasjon SKAL være i henhold til FEL, og § 16 beskriver at anlegget skal være egnet til den forutsatte bruk. Det er vanlig at tørketrommel og vaskemaskin kjøres samtidig.
Så blir det en vurdering hva dette betyr i praksis, men jeg deler Olavs tanke om at øvrig installasjon på vaskerommet kan ha felles kurs med tørketrommel (eller vaskemaskin).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.