Krav ved arbeid på batteribanker

Spurt 16:31 - 22.3.2017 av Pål Storheim Jensen|Siste svar 5:29 - 17.6.2022 av Hans Olav Arnesen

Pål Storheim Jensen

Hvilke krav/godkjenninger kreves av firma som skal drive med montasje av batteribanker med spenning på f.eks. 48V DC? I området jeg jobber opererer ett firma som primært driver med import og salg av alle typer batterier også med montasje av batteribanker, men de er såvidt jeg klarer å se ikke en registrert elvirksomhet.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (8)

Jan

Postet 20:48 - 24.3.2017

I Elsikkerhet nr.69 står det:

UTFØRELSE OG REPARASJON AV 48V BATTERIANLEGG

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har i den senere tid fått flere henvendelser om hvilke krav til kvalifikasjoner som stilles til personer som skal utføre arbeid på 48V batterianlegg i telekommunikasjonsstasjoner. Det viser seg at mange ikke har vært klar over at forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk (fke) ikke lenger har en spenningsgrense. Kvalifikasjonskrav for personer som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av 48V batterianlegg som er av en slik størrelse at de kan frambringe risiko for brann, eksplosjon, elektromagnetisk støy, overspenninger, følgeskade av funksjonssvikt, utvikling av giftige gasser og elskade er gitt i fke. Dette vil eksempelvis gjelde for 48V stasjonsbatterianlegg som benyttes i telekommunikasjonsstasjoner. Disse anleggene har en meget høy potensiell kortslutningsstrøm og de strømmer og lysbuer som kan opptre medfører risiko for personskader. Dette innebærer at den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av ovennevnte anlegg skal være utdannet elektriker og ha kompetanse på slike anlegg, jf. fke § 13. Videre skal utførelsen og reparasjonen foreståes av installatør lavspenning med kompetanse på slike anlegg, jf. fke § 11. Dette gjelder også for til-/frakobling av nytt teleteknisk utstyr til batterianlegget. DSB kan imidlertid gi dispensasjon fra fke med hjemmel i samme forskrifts § 9 hvis det foreligger særlige forhold. Etter en elsikkerhetsmessig vurdering har DSB funnet at det kan foreligge særlige forhold for telekommunikasjonsmontører som har lang praksis og utdanning på utførelse og reparasjon av slike anlegg fra tiden før dagens fke trådte i kraft, dvs. 1. januar 1994. Dermed kan det etter søknad og en individuell vurdering av telekommunikasjonsmontørens kvalifikasjoner og praksis, innvilges dispensasjon fra kravene i fke § 13 med hjemmel i samme forskrifts § 9 ved at disse personene gis tillatelse til selvstendig å utføre og reparere 48V batterianlegg i telekommunikasjonsstasjoner. Det vil her ikke være snakk om personer som i Telenorsystemet hadde status som instruert personell. I en eventuell søknad om dispensasjon fra fke § 13 må det dokumenteres at man innehar lang praksis som stasjonsmontør og opplæring på Telenors 48V batterianlegg fra tid som ansatt i Telenor/Televerket før 1. januar 1994. Dette skal dokumenteres med kopi av arbeidsattester og vitnemål. Det er viktig å merke seg at et slikt eventuelt avvik fra kravene i fke § 13 ikke vil frita fra kravet i fke § 11 om at utførelsen og reparasjonen skal foreståes av installatør lavspenning med kompetanse på slike anlegg.

Hans Olav Arnesen

Postet 5:28 - 27.3.2017

Avklaringen i Elsikkerhet 69 gjelder nok fortsatt, men FEK åpner ikke for avvik slik FKE gjorde (og uansett kan avvik/dispensasjon kun gis av DSB).

Virksomheten må også være registrert i Elvirksomhetsregisteret.

Odd Amund Røisi

Postet 12:08 - 18.1.2021

Avklaringen i Elsikkerhet 69 gjelder nok fortsatt, men FEK åpner ikke for avvik slik FKE gjorde (og uansett kan avvik/dispensasjon kun gis av DSB).

Virksomheten må også være registrert i Elvirksomhetsregisteret.

Men vil man f. eks. definere arbeid med montering av en elektronisk kjørebok i et kjøretøy med 12V, som AUS arbeid?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 12:43 - 18.1.2021
Instructor contact card

FSE gjelder for alt arbeid hvor det er mulighet for elektrisk fare. Det er lite trolig at det er slik fare med montering av en elektronisk kjørebok i et kjøretøy med 12V. Dette skal imidlertid, som alltid, risikovurderes av utførende virksomhet.

Sindre

Postet 17:01 - 16.6.2022

Men vil man f. eks. definere arbeid med montering av en elektronisk kjørebok i et kjøretøy med 12V, som AUS arbeid?

Da må du lese deg opp på forskrifter om maskiner.

Sindre

Postet 17:01 - 16.6.2022

Men vil man f. eks. definere arbeid med montering av en elektronisk kjørebok i et kjøretøy med 12V, som AUS arbeid?

Da må du lese deg opp på forskrifter om maskiner.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 5:29 - 17.6.2022
Instructor contact card

Da må du lese deg opp på forskrifter om maskiner.

Forskrift om maskiner gjelder kun ved konstruksjon, bygging og omsetning (for maskinprodusent).

Typisk vedlikehold, og mindre tilpasninger/endringer av kjøretøy, er underlagt regelverket til Statens vegvesen.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 5:29 - 17.6.2022
Instructor contact card

Da må du lese deg opp på forskrifter om maskiner.

Forskrift om maskiner gjelder kun ved konstruksjon, bygging og omsetning (for maskinprodusent).

Typisk vedlikehold, og mindre tilpasninger/endringer av kjøretøy, er underlagt regelverket til Statens vegvesen.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.