Kravet omjordfeilvern i 2006

Spurt 9:02 - 14.11.2012 av Jarle|Siste svar 10:40 - 14.11.2012 av Forumleder

Jarle

Hei!

I 2006 var jeg på kurs hos dere (i ettertid og). Der blei det sagt at en ikke klarte å dokumentere at en hadde nok selektivitet i et anlegg uten å bruke jordfeilbryter/vern på hver kurs.

Har leitet på siden her, men finner ikke spesifikt det jeg leiter etter. Jeg trenger referanse til et krav eller lignende. Men det er ikke lett siden det er NEK fra 2006.
Har også funnet flere forum på nett, der det står at nyinstallasjon i bolig må ha jordfeilbryter/vern per kurs. Men uten referanse til kravet.

Kan noe hjelpe meg her?
Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger.

Jarle
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

Forumleder

Postet 10:25 - 14.11.2012
I NEK 400:2006 gjaldt avsnitt 411.6.1.01.01, punkt 1), veiledning 2: Felles 30 mA jordfeilvern foran en hel installasjon kan gi at anlegget ikke er egna til forutsatt bruk på grunn av uttidige utkoblinger.
Alternative løsninger er gruppering av kurser, med et 30 mA jordfeilvern foran hver gruppe, eller 30 mA integrert jordfeilvern for hver enkelt forbrukerkurs.

I 2010 kom det ny delnorm NEK 400-8-823 Elektriske installasjoner i boliger. I avsnitt 823.411.3.3 står det at hver forbrukerkurs skal ha eget jordfeilvern på 30 mA.

Forumleder

Postet 10:40 - 14.11.2012
Glemte å poengtere at krav til jordfeilvern for boliger (som for alle andre installasjoner) i 2006 var gitt i avsnitt 411.3.3. For bolig omfatter kravet at alle kurser med stikkontakter ikke over 20 A skal ha forankoblet jordfeilvern på 30 mA.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.