Påstand fremsatt i forbindelse med diskusjonen om testing av polymerisolert varmekabel(Heat Trace tape) og ulike test-spenningsnivå 1000V versus 2500V, sitat:
"Det er betydelig arbeids besparende å bruke 1 kV i stedet for 2,5 kV, og ikke minst betydelig lettere tilgang på personell. Dette fordi med 1 kV kan vi benytte vanlige elektrikere med gruppe L sertifikat og vanlig nivå 2 Arbeidstillatelse. Så snart vi går over 1 kV trer Høyspent-forskriftene inn og vi må ha elektrikere med høyspent sertifikat samt at arbeidet må planlegges og gjennomføres under AT nivå 1".
Mine spørsmål angående kvalifikasjonskrav for personells som skal utføre testing:
1. Er påstand over korrekt - dvs.er det krav til å bruke elektrikere med høyspenningssertifikat for å utøre en IR test (megger test) med 2500V DC for å teste varmekabel?
2. Er det tilstrekkelig med Gruppe L kvalifikasjon for å utføre IR test av varmekabel med 2500V DC?
3. Kan en automatiker, telemontør eller andre "EIT" fagpersoner som har fått intern opplæring, utføre IR test av varmekabel med 2500V DC?
Andre tilfeller der tilsvarende diskusjon rundt kvalifikasjonskrav ofte dukker opp er i forbindelse med sammenstilling av feks HV-tavler på site der det kommer personell fra tavleprodusentc (ofte fra utlandet) og bistår eller utfører sammenstilling. Tavlemontører fra taleverandør utfører da ofte "highpot test" av tavla som en del av sluttdokumentasjonen. I slike tilfeller kan vi gjerne snakke om høyere testspenninger 20kV (både AC/DC) eller mer, varighet på test ofte på 5 minutt).
5. Er det da krav til at personell (tavlemontør) som utfører highpot test har høyspenningssertifikat for å utføre en slik test? Eller er det tilstrekkelig at de har dokumentert intern opplæring i firma de kommer fra?
6. Dersom intern opplæring i firma de kommer fra er tilstrekkelig, hvilket format kreves på dokumentasjon fra firma de kommer fra?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Henviser til NEK 420:2016 side 303 punkt 6.3 Opplæring og side 351 punkt 8.3.4 Isolasjonsmotstandstest.
Installasjon og testing skal gjøres ihht montasjeveiledning.
https://raychem.nvent.com/sites/g/files/hdkjer246/files/acquiadam/2020-03/Raychem-IM-DOC71-SelfRegCable-NO.pdf
Dette kan utføres av en lavspenningselektriker med opplæring på bruk av høyspenningsmegger.
Det er en spesialopplært elektriker som installerer og tester varmekabelanlegg.
Trainor Elsikkerhet holder kurs i varmekabelinstallasjon
https://www.trainor.no/cms/Kurs/Klasserom/Varmekabel-i-Ex-omraader
Jeg tror ikke at andre faggrupper har tilstrekkelig opplæring for å kunne utføre disse oppgavene som er beskrevet.
Henviser til NEK 420:2016 side 303 punkt 6.3 Opplæring og side 351 punkt 8.3.4 Isolasjonsmotstandstest.
Installasjon og testing skal gjøres ihht montasjeveiledning.
https://raychem.nvent.com/sites/g/files/hdkjer246/files/acquiadam/2020-03/Raychem-IM-DOC71-SelfRegCable-NO.pdf
Dette kan utføres av en lavspenningselektriker med opplæring på bruk av høyspenningsmegger.
Det er en spesialopplært elektriker som installerer og tester varmekabelanlegg.
Trainor Elsikkerhet holder kurs i varmekabelinstallasjon
https://www.trainor.no/cms/Kurs/Klasserom/Varmekabel-i-Ex-omraader
Jeg tror ikke at andre faggrupper har tilstrekkelig opplæring for å kunne utføre disse oppgavene som er beskrevet.
Takk for svar Ole Petter.
Det jeg ønsket så spesifikt svar på som mulig er om det er noe i forskrifter/regelverk som beskriver kvalifikasjonskrav i forbindelse med utførelse av testing med høyere spenninger. Dvs. over det vi i Norge betrakter som lavspenning.
I elektronisk utgave jeg har tilgang på av NEK420 2016 Edition 5 via Standard Norge finner jeg ikke punkt 6.3 Opplæring på side 303, men regner med du mente side 330.
Den beste henvisningen jeg finner i NEK420 er kapittel 8.2.6 Personell, side 350 der det også er nevnt "testing" og "kvalifisert elektriker".
Forøvrig gjentas det flere steder i NEK420 angående opplæring/kvalifisert personell, blant annet kapittel 4.5 Kvalifikasjonskrav side 37 og kapittel 4.2 Kvalifisert personell side 194.
Oppsumert: For testing av varmekabel med 2500V i Ex område er det da slik jeg forstår ditt svar, kun krav til å være elektriker med opplæring. Antar da at intern opplæring og at det blir internt dokumentert er tilfredstillende med hensyn på testing av Heat Trace tape med 2500V.
Når det gjelder high pot test av HV-utstyr (ikke installert i Ex sone) kjenner du til noen referanser med hensyn til kvalfikasjonskrav i slike tilfeller?
Hvilken dokumentasjon skal en eventuelt avkreve av personnel fra leverandører som kommer til site og skal utføre slik testing?
For info:
De tekniske aspektene både når det gjelder installasjon og testing av varmekabel som beskrevet i NEK420 side 351 punkt 8.3.4 anser jeg ikke relevant for spørsmål jeg ønsket avklaring på. De tekniske aspektene er jeg rimelig godt kjent med både med hensyn til installasjonsmanualer, IEC standarder etc når det kommer til testspennninger og minimums motstandsverdi. Har også tidligere gjort avklaringer opp mot leverandører/produsenter av Heat Trace tape siden feks for Raychem Heat trace tape har det blitt endret ordlyd/innhold i manualer fra 10 år tilbake til i dag. De har feks i tidligere (engelsk utgave fra Tyco Thermal 2011) beskrevet"testanbefallinger som jeg anser hverken er prakitiske (test på tre nivå, 500V, 1000V, og 2500V) eller i har vært i samsvar med IEC normer når det gjelder minimumskrav oppgitt til1000 MOhm).
Ja det stemmer at elektriker med tilleggskompetanse kan utføre dette.
Dette er vårt kurs på Høyspenning måleteknikk
https://www.trainor.no/cms/Kurs/Klasserom/Hoeyspenning-maaleteknikkDet er virksomhet som setter krav til dette. (Faglig ansvarlig)
Under finner du et eksempel fra oljeindustrien.
https://www.norskoljeoggass.no/arbeidsliv/retningslinjer/drift/andre/059-anbefalte-retningslinjer-for-kompetanse-og-opplaring-av-elektropersonell/
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.