Hei.
Vi har fått forespørsel om å utføre installasjon av stikkontakter for lading av batterier til sparkesykkler og el.sykkler som plasseres ut for leie.
Det er mange batterier (hundrevis) som skal lades hver kveld.
Batteriene av type Li-ion lades med hver sin tilhørende lader med støpsel som er plugget i stikkontakt.
Lader er påstemplet:
Input 100-240V 2,5A(Max) Vekslestrøm.
Output 54,6V 3.0A likestrøm.
Firmaet har flere tilsvarende lokasjoner i Oslo hvor andre innstallatører har lagt opp 15A kurser med stikkontakter sikret med 'vanlig' 2x15A/C jordfeilautomater.
Skal man ikke følge 400-7-722 med jordfeilbryter type B her?
Er det isåfall ok løsning med lading av inntil 12A (80%) pr. 15A kurs som sikres med 1.stk. Jordfeilbryter Type B pr. kurs?
Er det andre ting man bør tenke på?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Dette du beskriver går ikke under nek 400: 2018- 722. Elsykler gjelder ikke disse reglene for. Du må tenke på samtidighetfaktor etter kundens behov.
I NEK 400:2018 kom en endring av omfanget for delnorm 722.
722.1 Omfang
De spesielle kravene i NEK 400-7-722 gjelder for:
kurser beregnet til å forsyne energi til elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er > 5 A, og
kurser beregnet til å mate tilbake energi fra slike elektriske kjøretøy. Kurser omfattet av NEK 400-7-722 avsluttes ved tilkoblingspunktet.
Det henvises til nek 400: 2018- 722 til kurser beregnet til å forsyne energi til elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er > 5 A
Men hvordan skal dette tolkes hvis en kurs på 15A blir tilkoblet 5 ladere av 2,5A. Altså totalt 12,5A ?
Det henvises til nek 400: 2018- 722 til kurser beregnet til å forsyne energi til elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er > 5 A
Men hvordan skal dette tolkes hvis en kurs på 15A blir tilkoblet 5 ladere av 2,5A. Altså totalt 12,5A ?
Avsnitt 722.1 i NEK 400:2018 begrenser omfanget av delnorm 722 basert på merkeladestrøm for elektriske kjøretøy. Utgangspunktet er merkeladestrøm for ett kjøretøy.
Viktige punkter/intensjon med delnormen er:- Beskytte stikkontakter (Schuko) mot høyere belastninger over tid enn de er beregnet for (10 A vern),- velge jordfeilvern som ivaretar beskyttelse mot virkningene av DC feilstrømmer (B, eller A/F + RDC-DD), og- beskytte mot overspenninger (dyre batteripakker).
For en kurs med 5 ladere, hver med merkeladestrøm 2,5 A, vil strekpunktene 1 og 3 ovenfor uansett ikke være relevante. Strekpunkt 2 er imidlertid relevant, og dette skal ivaretas i henhold til avsnitt 531.2.3.3 i NEK 400:2018.
Konklusjon: NEK 400-722 gjelder ikke ved lading av flere elektriske kjøretøy (f. eks. elsykler) på én kurs, om det enkelte kjøretøy har en merkeladestrøm på 5 A eller lavere.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.