Lader truck

Spurt 9:44 - 28.3.2017 av Arvid Kvam|Siste svar 8:16 - 13.10.2017 av Hans Olav Arnesen

Arvid Kvam

Dimmensjon kabel og sikring for ein batt.-lader på 32 a 400 v.?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Johs

Postet 17:54 - 28.3.2017

En trenger flere faktorer her. Kabelavstand, omgivelsestemperatur, forlegningsmåte etc.

ARVID KVAM

Postet 7:00 - 29.3.2017

En trenger flere faktorer her. Kabelavstand, omgivelsestemperatur, forlegningsmåte etc.

Kabel skal legges delvis på vegg videre på kryploft på kabelstege sammen med mange andre kabler.

Høgste temp. loft ca. 40*

Lengde kabel ca. 30 m.

Hans Olav Arnesen

Postet 11:48 - 30.3.2017

Prosjekteres på vanlig måte i henhold til NEK 400:2014.

Tabell 52B-1, en av tabellene 52B-2 til 52B-13, 52B-14, og eventuelt 52B-17 hvis flere kabler først sammen.Avsnitt 433.1 og 434.5.2.

Ivaretagelse av utkobling av minste kortslutningsstrøm kan dokumenteres med manuelle beregninger for IT (se Montørhåndboka eller Normguiden), eller ved hjelp av tabeller fra vernleverandør. Man kan også benytte FEBDOK eller andre beregningsprogrammer, eller verifisere dette med målinger.

Philip

Postet 7:37 - 12.10.2017

Trenger man JFB type B på trucklading? Går det som elektrisk kjøretøy?

NEK722.3.1 Definerer elektrisk kjøretøy som "...hovedsaklig er produsert for bruk på offentlig gater, veier og motorveier".

Men merknaden sier "Definisjonen omfatter alle kjøretøy med elektrisk motor, inklusiv kjøretøy med både elektrisk og ikke-elektrisk fremdrift (hybridbiler etc. )"Jeg skjønner at trucker som vanligvis lader på 10A med en liten batterilader som ofte også er utført i klasse 2 ikke går inn under dette, men noen ganger har man store trucker som lader på rundstift 32A 400V osv. Jeg tenker at faren for DC jordfeil kan være like reel der som på en el-bil.

Hans Olav Arnesen

Postet 8:16 - 13.10.2017

Delnorm 722 omfatter ikke elektriske trucker, men en god risikovurdering tilsier at ladeinstallasjoner for trucker også bør ha jordfeilvern type B.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.