Lading av el bil

Spurt 19:28 - 4.6.2020 av Elektriker|Siste svar 7:12 - 5.6.2020 av Hans Olav Arnesen

Elektriker

Bilforhandlere anbefaler kunder å få montert vanlig stikkontakt på egen kurs for lading av hybrid bil. Er det forskjell på anbefalt ladeløsning for hybrid i forhold til løsning for ren elbil? Bør man anbefale Mode 3-ladestasjon og type 2 kontakt uansett?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (1)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 7:12 - 5.6.2020
Instructor contact card

Nei, det er ikke forskjell på anbefalt ladeløsning for hybridbiler kontra elbiler uten forbrenningsmotor.

En plug-in-hybrid med merkeladestrøm > 5 A er omfattet av delnorm 722 i NEK 400:2018, ref. avsnittene 722.3.1 og 722.1.

DSB gir meget tydelige anbefalinger i Elsikkerhet 91.

Som det fremgår av avsnitt 722.55.101.2 er det tillatt med vanlig stikk (Schuko) med 10 A vern, for tilkoblingspunkter for privat bruk. Dette forutsetter imidlertid strømstyrt jordfeilvern Type B eller tilsvarende iht. avsnitt 722.531.2.3.101. Dessuten skal ethvert tilkoblingspunkt være beskyttet mot overspenninger iht. avsnitt 722.443.3.1.

Å anbefale en løsning med vanlig stikk er lite lurt. Det kan kanskje spare kunden for noen kroner på kort sikt, men på litt lengre sikt er løsningen lite hensiktsmessig.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.