Lading av el-bil/ NEK 400-7-722

Spurt 7:11 - 30.3.2015 av Torgeir|Siste svar 10:56 - 11.11.2015 av Hans Olav Arnesen

Torgeir

El-bil er i vinden som aldri før og det florerer ulike oppfatninger rundt etablering av ladestasjoner.
En installatør hevdet her om dagen at det i dag er krav om Mode 3 opplegg for lading. Etter hva jeg kjenner til er det vel kun en anbefaling fra NEK ekspertgruppe og DSB?

Forøvrig har jeg et spørsmål til NEK og det gjelder punkt 722.413.3.01. ""Kursen skal forsynes vi fastmontert skilletrafo i samsvar med NEK EN 61558-2-4"". Kjenner ikke ordlyden i NEK EN 61558-2-4, men kan dere utdype hva som menes med dette punktet? Gjelder dette mode 3?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

Forumleder

Postet 9:42 - 30.3.2015
Det stilles ikke krav til Modus 3 for nye ladeinstallasjoner, men dette er sterkt å anbefale. Nytt opplegg for lading av elbil med modus 1 og 2 kan ikke sikres høyere enn 10 A, og lading vil dermed ta svært lang tid.

Hvis beskyttelse mot elektrisk sjokk ønskes ivaretatt med elektrisk adskillelse (avsnitt 413 i NEK 400:2014), og ikke ved automatisk utkobling som normalt, så må ladeinstallasjonen forsynes fra en fastmontert skilletransformator i henhold til NEK EN 61558-2-4 (som altså beskriver hvordan en transformator benyttet for å ivareta elektrisk adskillelse skal være utført). Dette kravet gjelder for ladeinstallasjoner med alle fire modus.

Nils

Postet 10:55 - 3.8.2015

Kravet om maks 10A gjelder vel bare om man bruker vanlig stikkontakt (Schuko)? Ved bruk av rød eller blå rundstift industrikontrakt er det stikkontakten merkestrøm som gjelder? Dog begrenset til maksimum 16A på modus 1 og 32A på modus 2?

I Montørhåndboka står det forresten at det kun er lov med enkle stikkontakter for lading av el-bil i modus 1 og 2. Jeg finner ikke dette igjen i NEK. Jeg ser av 722.302 at samtidighetsfaktoren for forbrukerkurs som benyttes til lading skal være 1, og at det skal være egen forbrukerkurs for lading av el-bil. Men det er vel ikke til hinder for å åpne for å tilkoble andre minimale belastinger til kursen (for eksempel lader for batteridrill eller sykkellykt)?

Jeg ser også av 722.5501.01 at det er spesifisert én stikkontakt. Men én stikkontakt kan vel ha flere uttak? Jeg vil anta at det er sikrere med en dobbel Schuko stikkontakt enn en enkel. Ved en enkel stikkontakt er risikoen stor for at folk kobler på forgrener med tverrsnitt ned mot 1mm² mellom stikkontakt og el-bil for å få muligheten til å bruke andre apparater i garasjen. Noen som har noen tanker om det?

Hans Olav Arnesen

Postet 13:13 - 4.8.2015

Ja, jeg er enig i at en industrikontakt kan sikres høyere enn 10 A i henhold til avsnitt 722.55.01.01 i NEK 400:2014.

Alle ladepunkter for elektriske kjøretøy skal forsynes med egen forbrukerkurs. Det kan altså ikke tilkobles andre forbruk til disse kursene.

Joachim

Postet 15:26 - 3.9.2015
Det stilles ikke krav til Modus 3 for nye ladeinstallasjoner, men dette er sterkt å anbefale. Nytt opplegg for lading av elbil med modus 1 og 2 kan ikke sikres høyere enn 10 A, og lading vil dermed ta svært lang tid.

Hvis beskyttelse mot elektrisk sjokk ønskes ivaretatt med elektrisk adskillelse (avsnitt 413 i NEK 400:2014), og ikke ved automatisk utkobling som normalt, så må ladeinstallasjonen forsynes fra en fastmontert skilletransformator i henhold til NEK EN 61558-2-4 (som altså beskriver hvordan en transformator benyttet for å ivareta elektrisk adskillelse skal være utført). Dette kravet gjelder for ladeinstallasjoner med alle fire modus.

Hei. Ser i første ledd at du skriver at modus 1 og 2 ikke kan sikres høyere enn 10A. Men modus 2 kan vel også sikres med 16A, så sant en benytter EN 60309-2, altså industristikk? I allefall i henhold til 2014: 722.55.01.01. Ser at montørhåndboka ikke inkluderer dette alternativet.

Hans Olav Arnesen

Postet 7:02 - 7.9.2015

Ja, som jeg skrev 4. august, kan industrikontakter sikres høyere enn 10 A.

Nils

Postet 13:43 - 10.11.2015

Jeg ser at det leveres en del ferdige bokser med en form for uttak og jordfeilautomat. Jordfeilautomaten har jordfeilvern type A.

Kan man i henhold til NEK montere selektivt jordfeilvern type B på hovedkursen foran en gruppe kurser med jordfeilautomater? Vil det være en praktisk løsning?

I enkelte bokser er det montert 16A vern og schuko. Enkelte hevder at dette er en ferdig enhet og dermed ikke omfattet av 772.55.01.01, kulepunkt 2 om maks 10A sikring for schuko-kontakter. Stemmer det?

Hans Olav Arnesen

Postet 10:56 - 11.11.2015

Selektivitet mellom jordfeilvern krever forskjell på både utkoblingstid og nominell utløsestrøm for jordfeilvern i serie, og minst 3 ganger høyere utløsestrøm for jordfeilbryter oppstrøms (det vil si 100 mA foran 30 mA). Avsnitt 722.531.2 i NEK 400 krever beskyttelse med 30 mA jordfeilbryter type B, og dette vil ikke bli ivaretatt her.

Ingen Schuko-kontakter tåler varig, høy belastning (fare for varmgang/brann ved mer enn 10 A i en time). Avsnitt 722.55.01.01 krever at overstrømsvernet som beskytter Schuko-kontakter for lading av elektriske kjøretøy ikke skal være større enn 10 A. Løsningen du beskriver kan benyttes, men det må da monteres 10 A forankoblet vern.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.