Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Kravet om maks 10A gjelder vel bare om man bruker vanlig stikkontakt (Schuko)? Ved bruk av rød eller blå rundstift industrikontrakt er det stikkontakten merkestrøm som gjelder? Dog begrenset til maksimum 16A på modus 1 og 32A på modus 2?
I Montørhåndboka står det forresten at det kun er lov med enkle stikkontakter for lading av el-bil i modus 1 og 2. Jeg finner ikke dette igjen i NEK. Jeg ser av 722.302 at samtidighetsfaktoren for forbrukerkurs som benyttes til lading skal være 1, og at det skal være egen forbrukerkurs for lading av el-bil. Men det er vel ikke til hinder for å åpne for å tilkoble andre minimale belastinger til kursen (for eksempel lader for batteridrill eller sykkellykt)?
Jeg ser også av 722.5501.01 at det er spesifisert én stikkontakt. Men én stikkontakt kan vel ha flere uttak? Jeg vil anta at det er sikrere med en dobbel Schuko stikkontakt enn en enkel. Ved en enkel stikkontakt er risikoen stor for at folk kobler på forgrener med tverrsnitt ned mot 1mm² mellom stikkontakt og el-bil for å få muligheten til å bruke andre apparater i garasjen. Noen som har noen tanker om det?
Ja, jeg er enig i at en industrikontakt kan sikres høyere enn 10 A i henhold til avsnitt 722.55.01.01 i NEK 400:2014.
Alle ladepunkter for elektriske kjøretøy skal forsynes med egen forbrukerkurs. Det kan altså ikke tilkobles andre forbruk til disse kursene.
Hei. Ser i første ledd at du skriver at modus 1 og 2 ikke kan sikres høyere enn 10A. Men modus 2 kan vel også sikres med 16A, så sant en benytter EN 60309-2, altså industristikk? I allefall i henhold til 2014: 722.55.01.01. Ser at montørhåndboka ikke inkluderer dette alternativet.
Ja, som jeg skrev 4. august, kan industrikontakter sikres høyere enn 10 A.
Jeg ser at det leveres en del ferdige bokser med en form for uttak og jordfeilautomat. Jordfeilautomaten har jordfeilvern type A.
Kan man i henhold til NEK montere selektivt jordfeilvern type B på hovedkursen foran en gruppe kurser med jordfeilautomater? Vil det være en praktisk løsning?
I enkelte bokser er det montert 16A vern og schuko. Enkelte hevder at dette er en ferdig enhet og dermed ikke omfattet av 772.55.01.01, kulepunkt 2 om maks 10A sikring for schuko-kontakter. Stemmer det?
Selektivitet mellom jordfeilvern krever forskjell på både utkoblingstid og nominell utløsestrøm for jordfeilvern i serie, og minst 3 ganger høyere utløsestrøm for jordfeilbryter oppstrøms (det vil si 100 mA foran 30 mA). Avsnitt 722.531.2 i NEK 400 krever beskyttelse med 30 mA jordfeilbryter type B, og dette vil ikke bli ivaretatt her.
Ingen Schuko-kontakter tåler varig, høy belastning (fare for varmgang/brann ved mer enn 10 A i en time). Avsnitt 722.55.01.01 krever at overstrømsvernet som beskytter Schuko-kontakter for lading av elektriske kjøretøy ikke skal være større enn 10 A. Løsningen du beskriver kan benyttes, men det må da monteres 10 A forankoblet vern.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.