Hvordan definerer man grensen for allment tilgjengelig for lading av bil?
Jeg tenker da spesielt for bedrifter med felles lading, borettslag ect.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Allment tilgjengelig betyr at alle kan lade her, og dette er motsetningen til tilkoblingspunkter kun for privat bruk.
Allment tilgjengelig omfatter ikke bedrifter med tilkoblingspunkter forbeholdt de ansatte, samt tilkoblingspunkter i borettslag, sameier og lignende.
Men da må vel ladeutstyr være forhindret andre enn ansatte / beboere å benytte det i form av låsing, hindre tilgang for almenheten ect.
Det må vel også nedfelles rutiner for bruk i IK systemet?
Slike tiltak vil være opp til det enkelte borettslag, sameie og lignende.Men dette vil være for å forhindre strømtyveri, og er lite aktuelt i denne sammenheng.
Offentlige ladestasjoner (gratis eller betalingstjeneste) har skjerpede krav til installasjonen og periodisk ettersyn. Lading i et borettslag eller lignende er ikke en offentlig ladeinstallasjon.
Slike tiltak vil være opp til det enkelte borettslag, sameie og lignende.Men dette vil være for å forhindre strømtyveri, og er lite aktuelt i denne sammenheng.
Offentlige ladestasjoner (gratis eller betalingstjeneste) har skjerpede krav til installasjonen og periodisk ettersyn. Lading i et borettslag eller lignende er ikke en offentlig ladeinstallasjon.
Hei Hans Olav.
Hvorfor står det på DSBs sider "Det må også gjennomføres årlig kontroll av ladeanlegget av en kompetent elvirksomhet."
Link: ref. pkt. 4
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#krav-til-periodisk-sjekk-av-ladesystem-i-borettslagsameier
Godt poeng Ole-K.
Her har DSB gitt føring for høy frekvens (årlig) på periodisk verifikasjon utført av sakkyndig.Utgangspunktet (generelt) er gitt i avsnitt 6.5.2.1 i NEK 400:2018.
Allment tilgjengelig betyr at alle kan lade her, og dette er motsetningen til tilkoblingspunkter kun for privat bruk.
Allment tilgjengelig omfatter ikke bedrifter med tilkoblingspunkter forbeholdt de ansatte, samt tilkoblingspunkter i borettslag, sameier og lignende.
Vil ladepunkt plassert på parkeringsplasser ved kommunale bykk fks skoler være defiert som Allment tilgjengelige ladestasjoner slik at det ikke er tillatt og montere schuko stikk for lading?
Utdrag fra Elsikkerhet 90 side 6:
"Med allment tilgjengelig menes noe hvem som helst kan benytte; uavhengig om det er betaling eller ikke".
Hvis det er tilfelle er kun type 2 kontakt tillatt.
Vil ladepunkt plassert på parkeringsplasser ved kommunale bykk fks skoler være defiert som Allment tilgjengelige ladestasjoner slik at det ikke er tillatt og montere schuko stikk for lading?
Min forståelse (har avklart dette muntlig med DSB) er at ladepunkter forbehold ansatte ikke er å regne som allment tilgjengelige, men tilgjengeligheten for allmennheten bør da begrenses, f.eks. ved låsing av ladepunktet.
Uansett er Schuko en dårlig og lite framtidsrettet løsning, særlig med tanke på ønsket om stadig større effektuttak ved lading. Alle kunder bør få et klart råd om å velge type 2, og dette bør understrekes enda klarere overfor kunder fra offentlig sektor og næringsliv.
Takk! da var det avklart en gang for alle :)
Prøver alltid og pushe ladestasjon, men enkelte ser det kun som et nødvendig onde og ønsker og bruke minst mulig penger på dette ;)
Så konklusjonen er at det ikke er krav om årlig kontroll av ladestasjoner i et sameie?
Ja, dette (hva som er allment tilgjengelig ladepunkt) er avklart i Elsikkerhet 91.
Borettslag og sameier er underlagt forskrift om internkontroll og skal derfor etablere rutiner for ukentlig visuell sjekk av ladesystem og ladekontakter som borettslaget/sameiet selv eier eller har ansvaret for. Dette kan for eksempel utføres av vaktmester i forbindelse med vernerunde.
"Det må også gjennomføres årlig kontroll av ladeanlegget av en kompetent elvirksomhet"
Følgende er beskrevet i Elsikkerhet 91:
Eksempler på områder der ladepunkter ikke er allment tilgjengelig vil være egen garasje, carport, egen merket parkeringsplass ute eller inne i parkeringsanlegg i borettslag, sameier, parkeringsfellesskap eller på arbeidsplass. Altså områder som ikke er åpnet for hvem som helst å bruke.
Min forståelse er at det er avklaringen i Elsikkerhet 91 (juni 2019), som er av nyere dato enn avklaringen Elbil - lading og sikkerhet på DSB sin nettside (mars 2017), som er gjeldende pr dato.
Det betyr at Internkontrollforskriften er førende, og at det er eier (i samråd med elektrovirksomhet) som avgjør kontrollintervallet med bakgrunn i en risikovurdering. I tillegg kan forsikringsselskapene legge føringer i sine ulike forsikringsprodukter.
Uansett er det sikkert lurt å vurdere å følge DSB sin avklaring fra 2017, spesielt om brukerne av ladepunktene ikke har sitt egen dedikerte ladepunkt. Bruken vil da kunne bli bli langt tøffere, samtidig som tilbakemelding av feil blir mer mangelfull.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.