lading av elbil på eksisterende kurs

Spurt 8:13 - 17.8.2021 av Kasper|Siste svar 6:11 - 19.8.2021 av Hans Olav Arnesen

Kasper

Hei.

jeg Lurer på hvordan krav det er til å montere en El-bil lader på eksisterende kurs. Så lenge det er rcd filter så er det jo ikke krav til jfb type b.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:50 - 17.8.2021
Instructor contact card

Det er tre forhold som alltid må ivaretas ved lading av elbil på eksisterende kurs:1) Maksimalt 10 A overstrømsvern for vanlig stikkontakt (Schuko) i samsvar med NEK 502,2) Type B eller tilsvarende 30 mA jordfeilvern, om beskyttelse mot elektrisk sjokk ved automatisk utkobling,3) overspenningsvern som beskytter tilkoblingspunkt/kurs.

Alternativer til type B jordfeilvern er beskrevet på følgende måte i avsnitt 722.531.2.3.101 i NEK 400:2018.Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal anordnes ved bruk av: strømstyrt jordfeilvern Type B, eller strømstyrt jordfeilvern Type A som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern Type B, eller strømstyrt jordfeilvern Type F som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern Type B. Strømstyrte jordfeilvern skal ha merkeutløsestrøm ? 30 mA, og skal være i samsvar med NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK EN 62423. MERKNAD - Dette avsnittet gjelder ikke hvor tilkoblingspunktet er beskyttet mot elektrisk sjokk ved andre metoder enn automatisk utkobling av strømtilførselen, som for eksempel SELV eller elektrisk adskillelse.

DSB har valgt å gi "tilbakevirkende kraft" med hensyn på § 16 i FEL, "egnet til forutsatt bruk", og dette er beskrevet i avklaring i Elsikkerhet 91.

Kasper

Postet 20:01 - 17.8.2021

Takk for svar. En kollega mente på at det ikke bryter med forskriftene å ha en jfb type A foran en type B For å slippe krav til klasse 2 frem til ladeboksen. Ligger det noe sannhet i dette?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:11 - 19.8.2021
Instructor contact card

Takk for svar. En kollega mente på at det ikke bryter med forskriftene å ha en jfb type A foran en type B For å slippe krav til klasse 2 frem til ladeboksen. Ligger det noe sannhet i dette?

En slik løsning må være i henhold til beskrivelse fra produsent.

Følgende fremkommer av avsnitt 531.2.3.3 i NEK 400:2018:Hvor et strømstyrt jordfeilvern Type F eller B er montert i serie med et annet strømstyrt jordfeilvern skal disse være koordinert i samsvar med produsentens instruksjoner.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.