Landstrøm og jording i båt

Spurt ${formatDate(1599545745)} av Ole Martin | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Ole Martin

Subscribed
Subscribe

Har et spørsmål ang. jording i fritidsbåt av plast.

Det har dukket opp noen problemstillinger ang. jording i en fritidsbåt. Anlegget er som følger:

Landstrøms kabel med tilhørende jording er koblet direkte til en kombinert inverter som tar i mot solceller, landstrøm og batterier for å gjøre dette om til 230V. Inverteren fungerer også som lader ved tilkoblet landstrøm og solceller. Jordingen er koblet via en sink saver før den tilkobles selve laderen. Fra inverteren går en 16A kurs til en underfordeling i båten. Ved tilkoblet landstrøm er fase frakoblet jord. Ved frakobling av landstrøm legger et rele inn og jorder ene fasen til båtens jordpotensiale.

Leser i NEK:2010 410-2 del side 144 at landstrøm skal direkte tilkobles båtens jordingspotensiale. Det er også montert jordingsplate under båten. Punkt 5.2.4 sier følgende: I vekselstrømsanlegg skal beskyttelseslederne ha en endelig forbindelse til skrog på skip med metallskrog, eller på skip med ikke metallskrog en forbindelse til den eksterne hovedjordingsplate (paragraf 10.1.2) på skipet. Så her går jeg ut i fra at det er krav til jordingsplate i plastikkbåter.

I boken "Strøm om bord, Håndbok om elektrisitet i fritidsbåter 2012" av Jon Winge står det følgende på side 130-131. Ved 1-polet 12/24V anlegg skal minus på batteri tilkobles 230V anleggets jordingsanlegg. I og med at motoren er en-polet og selve blokken er minus vil også denne bli jordet til 230V jordingen. Utdrag https://www.slaattevik.com/strom/landstrom.htm : Dersom det ikke benyttes en skilletransformator om bord i båten, skal landstrømmens beskyttelsesjord koples til båtens skrog og/eller motorblokk.

Problemstilling:

Når vi nå tilkobler både kobberplate og minus/motorblokk til samme punkt i jordsystemet, og båten ligger i saltvann vil det kunne gå krypstrømmer mellom sink anode på aksling, og kobberplate pga. spenningsforskjellen mellom sink og kobber. Hva er tenker dere er riktig måte å løse dette på i forhold til unødig korrosjon av av sink anode (offer anode) på akslingen?

Har dere noen tanker rundt hvordan jordingssystemet skal se ut i en fritidsbåt av plast med inverter?

Vet at ved bruk av skilletrafo kan dette problemet unngås, men i dette tilfellet er ikke dette aktuelt.

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.