Laststyring på elbil ladde anlegg

Spurt 17:54 - 29.4.2021 av Magne|Siste svar 5:07 - 30.4.2021 av Magne

Magne

Dersom et garasjeanlegg med elbil-ladere er utstyrt med laststyring. Vil det da tillates at anlegget ikke dimensjoneres med en samtidighetsfaktor på 1?

I så fall, hvor står det at dette er tillatt?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 5:03 - 30.4.2021
Instructor contact card

NEK 400:2018-7-722.302 Maksimal last og samtidighet

Legg til følgende krav:

Hvert enkelt tilkoblingspunkt skal, ved normal bruk, anses til å være belastet med sin merkestrøm eller sin maksimal konfigurerte ladestrøm. Konfigurering av maksimal merkestrøm skal kun være tilgjengelig for sakkyndige eller instruerte personer, og skal kun kunne utføres ved hjelp av en nøkkel eller et verktøy.

Siden alle tilkoblingspunkter kan benyttes samtidig, skal, med mindre laststyring inngår i ladeutstyret og/eller er installert oppstrøms ladeutstyret, samtidighetsfaktorene for tilkoblingspunktene settes til 1 ved fastsettelse av belastningsstrøm for en hovedkurs som forsyner tilkoblingspunktene.

Magne

Postet 5:07 - 30.4.2021

Ja det burde jeg ha funnet selv :)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.