Legge 230V stikkontakt inn i PC

Spurt 13:47 - 24.11.2006 av Casemodder|Siste svar 19:43 - 25.11.2006 av Installat

Casemodder

Er dette godkjent?

Jeg har et sett med UV lys til pc som skal ha 12V. Problemet er at disse lysene genererer stygg støy på det elektriske systemet internt i maskinen. Dette merker jeg på harddiskene og prosessoren. Maskinen misliker det sterkt. Så planen min er å legge opp en stikkontakt inni maskinen der jeg kan ha en egen 12V strømforsyning (typisk regulerbar Biltema universalforyning) i stikkontakta. Jeg tenkte å bruke et forgreningsstykke som kobles mellom apparatpluggen og strøminngangen på maskinen slik at jeg kan føre lampettledning inn i PC-en og legge opp en stikkontakt her.

Jeg har tenkt å legge 230V ledningen så langt fra elektronikken som mulig inni kanalene på maskinen slik at lederne er omgitt av jordet metall.

Vil jeg bryte en forskrift ved å gjøre dette?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

Installat

Postet 19:40 - 25.11.2006
Om du vet hva du driver med så kan du gjøre det.

Det er bra du tenker på støyen da kraftledninger vil generere kraftige elektromagnetiske felter ved belastning.

Hvordan stikkontakt skal du bruke? Hadde jeg vært deg ville jeg lagt en 3leder inn i maskinen. Slik at du kan bruke en jordet stikkontakt der. Husk å feste stikkontakta godt i maskinen slik at ingen løse deler i maskinen kan komme i kontakt med spenningsførende deler i kontakta. Eventuelt kjøp en singel pirkesikker stikkontakt med jord. Da skal du være ganske trygg.

Du har lov til å koble slike ting så lenge det ikke er en del av en fast installasjon i bygget ditt. Det er her grensa går for hva du har lov til å koble og ikke lov til å koble.

Og en veldig viktig ting er at du alltid bruker en ledning som er godkjent for den spenningen du skal bruke (spenningstestet over 250V). En jordet apparatledning vil fungere godt her. Om du har en apparatledning til datamaskin til overs så kan du klippe av begge endene av den og legge den inn i maskinen.

Opplever du problemer i maskinen i ettertid så koble ut strømmen på ledningen du har lagt i maskinen og se om feilen gir seg. Datamaskiner er ekstremt følsomme for støy. Alternativt så kan du legge opp en egen 12V ledning inn i maskinen. Da har du ingen støy så lenge du holder den unna kretsene på hovedkort, skjermkort osv.

Installat

Postet 19:43 - 25.11.2006
En praktisk ting du kan gjøre om du legger opp 12V er å montere en bryter foran på maskinen. Da kan du slå av og på lyset som det passer deg uavhengig om maskinen er slått på eller av.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.