I skap sammen med elektronikk finner jeg ofte at batterier er montert. Disse skapene er ofte tette og IP 44 er ikke uvanlig.
Batteriene som ofte er installert inne i disse skapene har ofte påstemplet advarselen: «Do not charge inside sealed container» Dette betyr vel at atmosfæren inne i skapet både kan være eksplosiv og korrosiv. Med en slik montasje så bryter man vel både Ex forskrifter og NEK.
Hvordan vil man fornuftig kunne ivareta en akseptabel installasjon med batteripakke hvor man ivaretar hensynet til elektroniske komponenter og eksplosjonsfare. Finnes det noe erfaring for å få til dette i for eksempel en kapsling. Vil tro at man her må forholde seg til leverandørens installasjonsveiledning.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Batterier må tas ut av tette skap før de kan lades. NEK EN 50272-2 stiller krav til ventilasjonsmengde for batteriinstallasjoner (bly-syre og NiCd).
Disse batteriene har ladesystem, som langt på vei lader kontinuerlig.
Om dette går bra avhenger da av batteritype og størrelse, og leverandør bør kunne svare på om ventilasjonsbehov er ivaretatt. For små Litium-ion (Li-Ion) batterier er nok ikke dette noe problem, men som sagt er det leverandøren som vet best.
Problemet med batterier er at de har store kortslutttingstrømmer som ikke en vanlig automatsikring ikke på langt nær er i stand til å takle. Det er ikke bestandig at produsentene av likerettere har tenkt på det når de lager utstyret sitt. Det finnes forskjellige batterier i dag med ulike egenskaper. AMG batterier f.eks. større kortsluttingstrøm enn bly batteri.
Når det gjelder utlufting så finnes det mange bly batteri som er så lukket at de bare trenger vanlig lufting som det er i rommet. Det finnes jo batterier som er godkjent ombord i fly. Sjekk med leverandørene.
kortsluttingstrømmer vil i de fleste tilfellene ganske enkelt kunne løses med en form for smeltesikringer.
De systemene som er dårligst er en kvasiløsning hvor man setter et batteri av typen bilbatteri inn i et skap som er tett.
Men hovedregelen her blir da leverandørens monteringsanvisning, i tillegg til risikovurdering. Videre må leverandøren også dokumentere at batteriet ikke slipper ut andre korrosive stoffer som kan skade elektronikk og komponenter.
Da er vel spørsmålet besvart.
Problemet med batterier er at de har store kortslutttingstrømmer som ikke en vanlig automatsikring ikke på langt nær er i stand til å takle. Det er ikke bestandig at produsentene av likerettere har tenkt på det når de lager utstyret sitt. Det finnes forskjellige batterier i dag med ulike egenskaper. AMG batterier f.eks. større kortsluttingstrøm enn bly batteri.
Når det gjelder utlufting så finnes det mange bly batteri som er så lukket at de bare trenger vanlig lufting som det er i rommet. Det finnes jo batterier som er godkjent ombord i fly. Sjekk med leverandørene.
Normen, NEK EN 50272-2, stiller krav til 5 ganger mer ventilasjon for friventilerte blybatterier kontra ventilregulerte (Gel eller AGM).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.