motorer og vern

Spurt 7:41 - 5.9.2008 av Jonas|Siste svar 14:31 - 5.9.2008 av jonas

Jonas

Hei!

Lurte på hvordan det er med motorer og vern.

hvis du har en hvilken som helst motor er den alltid sikret med kursikringer i sikringsakap? pluss motorvernbryter ute i felt ?

hvis den er det hvorfor har en to overbelasningsvern?

mvh
jonas
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

Automatiker

Postet 11:07 - 5.9.2008
Hei du.

Kan gi deg en liten enkel forklaring og oppsett på det.

Det kan være satt opp slik:

Styreskap:
Er forsynt med en tilførslskurs fra f.eks hovdeling.

I styreskapet er den aktuelle motoren (kan vøre flere) forsynt med egen kurssikring.

Derfra ned til en kontaktor så motorvern, derfra til servicebryr også til motor.

Tilførselskurs til styre skap kan f.eks være dimmensjonert med eks. 64A
Motorkurs er esk. siktret med 16A og motorvern som passer til motoren.

Kurssikringen er for kortsluttninger ol. der strømmen må brytes hurtig.
I hobedsak for å besktte leder.

Motorvenet er en motobeskyttelse mot overbelasning. Går motoren unormalt tungt vil motorvernet slå ut for å forhindreat motoren går i stykker.
Skal stilles inn etter Strømtrekket(A)påmotorskiltet.


Håper dette var til hjelp.

Mvh
Bjørn

jonas

Postet 14:31 - 5.9.2008
TUSEN TAKK . DET HJALP EN HEL DEL.:-)


mvh
Jonas

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.