Tilbakemelding fra e-verk:
Felles OV blir 3*80 A på ny stikkledning TFXP 4*50 AL fra stolpe til nytt inntak.Kortslutningssikret i stolpe med 125 A.
NEK 399 er gjeldende.Grensesnitt mellom Nett og huseier er på tilkoblingene i inntaks/målerskap.Selve tilkoblingsklemmene er huseiers ansvar og tilkobles av installatør.Husk også at første vern i inntaksskap\målerskap er overlastvern for hele installasjonen.
Jeg skal legge nytt inntak til ett hus med to målere,OV 1 blir på 50 og OV 2 blir på 32A.Kan jeg sette opp OV på 50 og 32 A i tilknyttingskapet og så bare ha lastbryter i underfordelingene?Hvordan ville dere gjort dette?hvorfor krever de felles OV på 80 A ,Blir litt smør på flesk?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Er det ikke lov med ett felles tilknyttingskap med 2 målere?
Tilbakemelding fra e-verk er ikke i henhold til NEK 399-1 på flere punkter. Se avklaringer i NEK 399 FAQ på nettsiden til NK64. Aktuelle avvik er: Kun kortslutningsvern plasseres i tilknytningsskap (ikke overlastvern), måler plasseres i tilknytningsskap, men kun en måler i hvert tilknytningsskap, og tilkoblingsklemmene er netteiers ansvar.
Lurte litt på dette med felles OV på 80 i tilknytningskap,
Fikk dette tilbakemelding:
Poenget med felles OV er at vi skal ha tilgang til det. I det samme utvendige skapet har vi vanligvis lastbrytere til hvert anlegg etter felles OV slik at vi kan legge ut anleggene en og en.
I dette tilfellet blir det satt opp utvendig målerskap som jeg har forstått og da har vi uansett tilgang til anleggene, men felles OV vil fremdeles stå i det første skapet. Vernet i sikringsskapet kaller vi målervern. Skissen du har tegnet stemmer jo med slik vi vil ha det.
Om begge skapene kan stå ved hovedhus er greit for Hafslund men jeg vet ikke hva som står om dette i NEK399 så det må dere sjekke.
De mener fortsatt Felles OV vern ute ,jeg tegnet slik til vi ha det ,men er ikke enig ifølge Nek 399.
Noe Jeg også stussa litt på at de kaller Vern sikringskap målervern,mener og tro at kortslutningsvern i tilknytningskap er også målervern,eller er j på bærtur?
Og så pratet j med entreprenøren som de skal bruke og de så at det er helt iorden å bruke 1 skap for 2målere.
Blir litt forvirra her ,når Nek 399 sier annet.
OV vern skal ikke stå ute pga temperatur dette er helt ulovlig iht 399-1. To målere i samme skap er også helt ulovlig pga 399-1 krever et skap pr boenhet. Nå er det slik at lokale DLE bør skolere seg om det er slik du skriver at dette ennå er uklart, det å lese en norm er jo noe alle må sette seg inn i så lenge dette er innført I Norge.
Sitat fra Hafslund på installatørmøte "I NEK 399 står det første vernet omtalt som kortslutningsvern, dette skal i Hafslund Netts område være installasjonens overlastvern" Sitat slutt.... =)
Var dere edru?hva kom dere fram til?,ble ikke klokere på det sitatet der:)
Det Hafslund mener er altså det de kaller OV er egentlig det vi mener er KV???
Er netteier hafslund i ditt tilfelle? De er det eneste nettselskapet jeg vet som opererer på denne måten. Altså aviker 399.
Jepp og fikk svar:
Ok, vedlagt er presentasjon fra installatørmøte vi har hatt med alle installatører i vårt nett.
Hvis du ser på slide 7 og 11 så ser du hvordan vi vil ha tilknytning for enebolig med hybel. Jeg forstår at det muligens er litt blanding av begreper her. Det NEK399 omtaler som KV er OV for oss. KV i første skap må dermed dimensjoneres slik at det fungerer som felles OV for begge anleggene.
Da blir det ett vern på 80 som de kaller OV som vi kaller KV og ett KV for inntakskabel.
mvh
Tommy
Lite heldig at netteier pålegger kunde/installatør å avvike fra en norm energibransjen har vært svært delaktige i å utforme. Men kanskje Hafslund endrer sin praksis i tråd med NEK 399-1 på sikt.
Jepp og fikk svar:
Ok, vedlagt er presentasjon fra installatørmøte vi har hatt med alle installatører i vårt nett.
Hvis du ser på slide 7 og 11 så ser du hvordan vi vil ha tilknytning for enebolig med hybel. Jeg forstår at det muligens er litt blanding av begreper her. Det NEK399 omtaler som KV er OV for oss. KV i første skap må dermed dimensjoneres slik at det fungerer som felles OV for begge anleggene.
Da blir det ett vern på 80 som de kaller OV som vi kaller KV og ett KV for inntakskabel.
mvh
Tommy
Ble det til at OV50 og OV32 ble plassert i sikringsskap innendørs som målervern? Dette er da OV for leilighetene. Men KV80 i 399 skap er dimensjonerende OV for hafslund. I tilfelle.. Valgte du 80 A smeltesikringer da? Tenker pga selektivitet
Ble det til at OV50 og OV32 ble plassert i sikringsskap innendørs som målervern? Dette er da OV for leilighetene. Men KV80 i 399 skap er dimensjonerende OV for hafslund. I tilfelle.. Valgte du 80 A smeltesikringer da? Tenker pga selektivitet
Hei,OV 50 og OV 32 i sikringskapene,i det ene tilknytningskapet blir det først 80A Kniv.sikr.som er "OV' for hele installasjonen.Så 63A kniv.sikr.i begge tilknytningskap.
Altså i det ene tilknytningskape blir det 2 skillebrytere (80A og 63) i det andre (63A)
Kortslutningsvernene (63A)for inntakskablene er vel også målervern ..
Da blir altså installasjonens 80A kortslutningsvern Hafslunds dimensjonerende overbelastningsvern. Har jeg forstått det rett da at overbelastningsvernet i boligen egentlig ikke er av Hafslunds interesse ikke sant? Denne sikrer kun inntakskabel til bolig mot overbelastning, men det er første vern i utvendig skap som begrenser installasjonens strømforbruk?
Hvordan gjør man det da i en ny enebolig ihht 399 når man vil ha 3x63 i ny enebolig. Utvendig målerskap vil da ha Hafslunds OV/Målervern (Inntakskabels KV) 3x63 smeltesikring. I boligens fordeling vil man jo også sikre med 3x63. Her blir det vansklig med tanke på selektivitet. Må man da altså montere et 3x56 i boligen for tilstrekkelig selektivitet ved overbelastning?
Da blir altså installasjonens 80A kortslutningsvern Hafslunds dimensjonerende overbelastningsvern. Har jeg forstått det rett da at overbelastningsvernet i boligen egentlig ikke er av Hafslunds interesse ikke sant? Denne sikrer kun inntakskabel til bolig mot overbelastning, men det er første vern i utvendig skap som begrenser installasjonens strømforbruk?
Hvordan gjør man det da i en ny enebolig ihht 399 når man vil ha 3x63 i ny enebolig. Utvendig målerskap vil da ha Hafslunds OV/Målervern (Inntakskabels KV) 3x63 smeltesikring. I boligens fordeling vil man jo også sikre med 3x63. Her blir det vansklig med tanke på selektivitet. Må man da altså montere et 3x56 i boligen for tilstrekkelig selektivitet ved overbelastning?
I mitt tilfelle så ville havslund ha et eget "OV " foran hele installasjonen,j mener at man kunne droppet det så lenge summen av våres OV i sikringskapene ikke overstiger 80A,i ditt tilfelle mener jeg ,kun skillebryter som er kortslutningsvern/målervern for inntakskabel kan være på 80A og så Et OV i sikringskap på 63 A.
Laget egentlig en egen tråd på dette her, men ser nå at det er litt diskusjon allerede rundt dette:)Slik det er nå iht. NEK399 på nyinstallasjon til bolig, skal det være ett tilknytingsskap utenfor bolig som inneholder KV, overspenningsvern og måler, samt felt for EKOM.
Hvis man da har en enebolig med garasje og i dette tilfelle vil ha en egen fordeling for garasjen. Kan man da gå med en egen inntakskabel fra tilknytningsskap i garasje uavhengig av den inntakskabelen som går inn til enebolig? Mener å ha hørt at du kan gå ut med to kabler til to forskjellige fordelinger fra tilknytningsskapene knyttet mot bolig, men mulig jeg tar helt feil.Eller må man gå via fordelingen i eneboligen og for deretter å lage en underfordeling i garasjen? Hva er anbefalt, er dette enkelt å få til, evt. hvordan? Noe referanse til krav fra forskrift, norm hadde også vært fint da jeg ikke har tilgang til NEK399.Dette er i forbindelse med en fagprøve oppgave hvor jeg må finne ut hvordan jeg skal gjøre det med dette med inntaket.
Var dette innlegget jeg tenkte på!
https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Jordfeilautomat-i-utvendig-maalerskap
Hvordan løsere dere normalt dette med 1 stikkledning og to 399 skap?
Tenker litt en felles OV som kurs nr 1 (etter godkjent størrelse av kraftlag) i første 399 skap. Kobles til samleskinne hvor kurs 2 leverer til måler i skap/boenhet, samt sikring nr 3 til neste 399 skap.
Noen tanker rundt dette?
Kranglet litt med de ,de bruker forskjellige begrep på Ov og Kv ,så ikke rart man stusser,(de ville ha felles OV for hele istallasjonen,og det er da man stusser....)
Hos meg ble det : OV 50 og OV 32 i sikringskapene(inne),.... tilknytningskapet blir det først 80A Kniv.sikr.som er "OV'\KV for hele installasjonen.Så 63A kniv.sikr.i begge tilknytningskap.
Altså i det ene tilknytningskape blir det 2 skillebrytere (80A og 63) i det andre (63A)
"Ok, vedlagt er presentasjon fra installatørmøte vi har hatt med alle installatører i vårt nett.
Hvis du ser på slide 7 og 11 så ser du hvordan vi vil ha tilknytning for enebolig med hybel. Jeg forstår at det muligens er litt blanding av begreper her. Det NEK399 omtaler som KV er OV for oss. KV i første skap må dermed dimensjoneres slik at det fungerer som felles OV for begge anleggene."
Strøm er Strøm ,men hvorfor operer de ulike netteselskap med begreper som ikke er likt med GR.L?
Strøm er Strøm ,men hvorfor operer de ulike netteselskap med begreper som ikke er likt med GR.L?
Hva mener du her TOMMY (GR.L)?
Venter på endelig svar fra kraftlaget her i denne saken, oppdaterer når alt er avklart.
Men finner lite informasjon om jording ved bruk av to stk tilknytningsskap på en stikkledning.
Er det bare jeg som ikke finner noe om dette i NEK'n?
Hvordan bør jording ved slike tilfeller utføres?
(Ringjord rundt bygget er uaktuelt da dette er rehabilitering av eldre bolig).
De generelle kravene i NEK 400-5-54 skal følges for jordingssystemet i boligen.
For IT-installasjoner må man være spesielt oppmerksom på norsk særkrav til dekningsområde for jordelektroden, gitt i avsnitt 542.2.2.
Vedrørende en stikkledning til to tilknytningsskap; se tips angående NEK 399 her: https://www.nek.no/standarder/faq/.
OV vern skal ikke stå ute pga temperatur dette er helt ulovlig iht 399-1. To målere i samme skap er også helt ulovlig pga 399-1 krever et skap pr boenhet. Nå er det slik at lokale DLE bør skolere seg om det er slik du skriver at dette ennå er uklart, det å lese en norm er jo noe alle må sette seg inn i så lenge dette er innført I Norge.
Jeg har ikke selv lest det du skriver om at to målere i èt skap er ulovlig, kan du svare med hvor dette står? Grunnen til at jeg stusser er at flere leverandører av NEK399 skap leverer skap med plass til 2 målere. Hvor skal disse brukes? Kan ikke se for meg at de lager disse vel vitende om at de ikke er godkjent i bruk?
Ved nybygg, enebolig med leilighet, så mener jeg at å sette opp 2 skap er urimelig da huseieren eier hele bygningen, og begge de elektriske installasjonene i sin helhet fram til tilknyttningsskapet. Det eneste leietaker trenger er tilgang til sin leide måler?
Se NEK 399-4.2.1 Der står det tydelig ett tilknytningskap pr bolig, der bolig er definert i 3.2. Dessuten Tabell 1 viser prinsippet for oppbyggingen. jeg kan ikke forstå hvorfor leverandører frem til nå har levert skaper med plass til 2 målere, mulig de vet noe om den nye 399 som kommer..
Bare lurer på en ting her.
Eg har felles stikkledning 4x50Al for to målerskap. Dette ble løst ved ett koblingstykke i første målerskap før KV. Begge målerskap har hvert sitt 3x80A KV vern fra eaton. Innvendig i bolig er det OV 3x56A. Innvendig i leilighet er det OV 3X32A. Strider denne løsningen med noe regelverk? Tanker/kommentarer?
Høres bra ut
Enig med Jr.
Bare lurer på en ting her.
Eg har felles stikkledning 4x50Al for to målerskap. Dette ble løst ved ett koblingstykke i første målerskap før KV. Begge målerskap har hvert sitt 3x80A KV vern fra eaton. Innvendig i bolig er det OV 3x56A. Innvendig i leilighet er det OV 3X32A. Strider denne løsningen med noe regelverk? Tanker/kommentarer?
Hvilken type koblingsstykke på 4x50AL kabelen brukte du?
vil presisere her at koblinger før KV på 80 A her er ulovlig og netteier sitt ansvar fordi dette er før tilknytningspunkt og på FEF forsyningsforskrift. Men om registrert elektrovirksomhet har inngått en avtale om og få lov og koble og om elverket spesifiserer delene er det igjen tillatt. Dette jeg her skriver kommer tydelig frem både i 399 og REN 4100 blad og dette er svsrt på i fagforumet til 399 også
Dette er feks elverk som har ferdige pakker og priser for tilkobling og utstyr for tilkobling av en stikkledning til to 399 skap
Ja, alt arbeid på netteiers side av tilknytningspunktet skal utføres av ansatte hos netteier, eller entreprenør som utfører arbeid på vegne av netteier.
Hei, er det mulig å få den presentasjonen tilsendt på Mail?:) jeg er i en lignende situasjon og trenger litt hjelp..
Er litt usikker på hva du mener...
I NEK 399:2018 står det bl.a. følgende i punkt 10.1.1: Elnetteier er ansvarlig for tilkobling av stikkledning. Elnetteier skal terminere PEN eller PE-leder dersom denne er ført frem.Og i Veiledning 2 til dette punktet står det: Elnetteiers ansvar for tilknytning av stikkledning, hindrer ikke at utførelsen kan tillates utført av den elnetteier bemyndiger.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.