NEK 399 - 6.10 Krav om føringsvei

Spurt 7:17 - 29.4.2025 av Lærling|Siste svar 5:51 - 30.4.2025 av Hans Olav Arnesen

Lærling

Hei, jeg lurer på en sak angående hvor mange installasjonsrør som må legges fra TK-skap og inn i en bolig. NEK 399 - 6.10 beskriver det slik:

Det skal etableres føringsvei med tilstrekkelig innbyrdes av avstand mellom el og ekom.
Følgende føringsvei skal legges:

1. minst ett installasjonsrør med minste diameter 40 mm for el fra tilknytningsskapet frem til sikringsskapet,
2. minst ett installasjonsrør med minste diameter 20 mm fra tilknytningsskapet til første termineringspunkt eller første fordeler for ekom i bygningen, og
3. minst ett installasjonsrør med minste diameter 20 mm for fremføring av HAN-grensesnittet. Installasjonsrør føre dit ekom termineres i bolig, med mindre annet avtales mellom berørte parter.

Det jeg lurer på er: Må det legges et rør inn i boligen for ekom dersom det skal installeres et TK-skap, hvis det allerede er terminert fiber i en fiberboks som går til en ruter i stuen? Isåfall hvor skal dette ekomrøret føres frem i boligen, eller skal det et rør fra TK-skap til boksen der fiberen termineres?

Vedlagt bilde er bare til illustrasjon.

https://www.trainor.no/assets/forum/Planskisse.png
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (1)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 5:51 - 30.4.2025
Instructor contact card

Dette har jeg liten erfaring med (særlig praktisk :-), men tenker at kravet, "minst ett installasjonsrør med minste diameter 20 mm fra tilknytningsskapet til første termineringspunkt eller første fordeler for ekom i bygningen", best kan løses med rør fra tilknytningsskap til ruter eller eventuelt annet termineringspunkt i bygningen.

Det er sikkert andre i forumet som kan korrigere meg om jeg tar feil. :-)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.