Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Ryddigere grensesnitt. Skillet er nå utenfor huset og ikke inne. Ting blir likt i hele landet.
Ellers er det bare tull syns jeg ja.
Takk for svar. Ser eg blandet kortene litt. Det eg mente å si vedrørende målere, var at med de nye målere med fjernavlesning og tilhørende muligheter skulle en tru at utvendig tilknytningskap ikke lenger har en funksjon.
NEK 399 gir netteier enklere tilgang til måler, men liten elsikkerhetsmessig gevinst (se avklaring fra DSB i Elsikkerhet 86).
Krav til automatiske strømmålere (AMS) er gitt av NVE, og av helt andre årsaker. AMS vil imidlertid ikke medføre at netteiers behov for tilgang til måler faller bort.
Når det er liten elsikkerhet i NEK399, så syns jeg ikke NEK400 skal referere til den.
Jeg er langt på vei enig med deg i det Elektro, men det blir henvisning til NEK 399 også i NEK 400:2018.Årsaken er at det ikke er noen henvisning i noen forskrift, og ikke blir det på kort sikt.
I DSB sin avklaring om NEK 399 (i Elsikkerhet 86) står det dessuten at krav til plassering av overspenningsvern, hovedutjevning og bryter i AMS-måler vil ha relevans for elsikkerheten. Valg av annen løsning må dokumenteres.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.