NEK 399 Tilknytningsskap

Spurt 10:18 - 10.3.2015 av JanF|Siste svar 16:17 - 12.3.2015 av MA

JanF

Jeg går ut ifra at det er en del spørsmål om innføringen av NEK 399 på hvordan dette skal utføres. Har fått hørt en del forskjellige løsninger og tolkninger rundt om.
Men i Elsikkerhet nr.86 står det ""Med referanse til elsikkerhet er det derfor mulig å avvike fra kravene i NEK 400 delnorm 823 for installasjon av tilknytningspunkt for bolig etter NEK 399.""
Hvor mye elsikkerhet må en dokumentere for å kunne sløyfe NEK 399? Er det nok at en lager tiltak slik at det ikke vil brann i overspenningsvern?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Forumleder

Postet 19:04 - 11.3.2015
Det står også i Elsikkerhet nr. 86 at DSB anbefaler at NEK 399 blir benyttet. REN holder dessuten på med utarbeidelse av datablader tilpasset NEK 399.

Ta kontakt med netteier for å avklare hvordan de stiller seg til dette.

JanF

Postet 10:01 - 12.3.2015
Nettselskap henviser til norm og REN-blad uten å ta stilling til dette enda, da de ikke har jobbet med problemstillingene enda. For meg ser det ut til at nettselskapene håper på at unntaksreglene blir brukt en stund til enda. I mens er det opp til installatørene å tolke normene på hvordan det skal gjøres. I en overgangs periode vil en kunne se mange forskjellige tolkinger tror jeg.

MA

Postet 16:17 - 12.3.2015
Elverket i Vestfold er klinkende klare på at prosjektert anlegg fra NEK 400 2014 skal 399 benyttes. Dette er bare og begynne å bruke dette slik jeg ser saken. Men om 399 er mer Elsikkert er noe helt annet her.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.