Elsikkerhet har beskrevet når tid gjeldende norm NEK400:2014 trer i kraft helt eller delvis (alt etter hvor omfattende arbeider som utføres) - og her i NEK400 henvises det også til NEK399. Jeg er borti en sak der hele installasjonen i en seksjonert kjellerleilighet må rives pga rotteinvasjon, og inne i her er OV for hele huset plassert. OV skulle vært flyttet ut da leilighet ble seksjonert, men er altså ikke gjort. Spørsmålet er - finnes det noen "godkjent" praksis for at ved forsikringsskader så kan det aksepteres at installasjon settes tilbake til samme stand som før skade og ikke ihht gjeldende norm ved gjenoppbygging? Altså - må jeg nå etablere utvendig inntaksskap ihht NEk399 Selvfølgelig vil jeg ha det etter gjeldende norm - men spørsmålet er stilt da saken muligens blir en rettsak mellom forsikring og tidligere eier.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.