Nek 400 2010 ny bolig

Spurt 21:22 - 6.2.2013 av Daniel Mossestad|Siste svar 20:38 - 7.2.2013 av MA

Daniel Mossestad

Heisann. Skal snart bygge meg nytt hus og det er en stund siden jeg har drivet med husinstallasjon. Har fått med meg de nye punktene om antall punkt osv.
Det jeg lurer på er om det forslaget som forelå mtp at det skal være egen kurs for planlagte enkeltbelastninger over 1500w? S.feks vaskemaskin,tørketrommel,micro osv, skal alle disse ha egen kurs?
Er det ellers noe vesentlig av endring en må passe seg for?

Mvh
Daniel
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

Sheepy

Postet 11:10 - 7.2.2013
Ohh, det er mye. Kan bl.a nevne

I2 < Iz
(betyr i prasksis at du må bruke 15A spesialautomat eller 13A for 2.5mm2 Cu i A forlegning)

Krav til antall stikkontakter på forskjellige rom.
Stue, soverom, arbeidsrom og oppholdsrom, min. en dobbel stikk per 4m2 gulvareal. I tillegg 3 doble stikk ved TV/PC, 1 av dem kan være europlug (2/6 uttak)
Kjøkken skal ha et uttak for hvert utstyr som har ""fast plass"". Minimum en dobbel stikk per 2m kjøkkenbenk, og 2 doble stikk ved spiseplass.
Entre/gang skal ha en dobbel stikk per 6m2 gulvareal.
Andre rom/boder skal ha minst en dobbel stikk. Balkonger/altan skal ha en dobbel stikk utvendig.

Komfyrer skal ha temperaturovervåking, ie komfyrvakt.

Lamper skal enten være fast tilkoblet, forsynt via vanlig stikk eller DCL uttak. Sukkerbit er ikke longer lov, men jeg forstår ut av innlegget ditt at du er tidligere elektriker, right?

Dett er er bare det mest grunnleggende. Anbefaler deg å ta et oppfriskningskurs.

Forumleder

Postet 12:04 - 7.2.2013
Lurt med oppfriskningskurs ja, i tillegg anbefaler jeg Teknisk spesifikasjon til bolignormen (Elforlaget).

Daniel Mossestad

Postet 15:12 - 7.2.2013
Stemmer det ja.

De endringene der har jeg fått med meg, men finner som sagt ikke noe om
dette;
Det jeg lurer på er om det forslaget som forelå mtp at det skal være egen kurs for planlagte enkeltbelastninger over 1500w? S.feks vaskemaskin,tørketrommel,micro osv, skal alle disse ha egen kurs?

MA

Postet 20:38 - 7.2.2013
Nei alt skal virke samtidig av forutsatt prosjektert på kurser men krav om at 1500 W skal ha egen kurs fines ikke i normen men dette var i høringen før normen kom i 2010 men dette forslag gikk ikke igjennom. Det ble dog at VV bereder fra 2000 W skal kobles fast uten støpsel men heller ikke her er det noe krav til egen kurs.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.