NEK 400

Spurt 20:18 - 6.10.2008 av mont|Siste svar 11:21 - 7.10.2008 av tj

mont

Hvor får jeg tak i alle årgangene av NEK 400. Kan noen lage en liste for meg med hvilke forskrifter som gjaldt fra år til år? Er veldig greit for meg som er nyutdannet og kunne kjenne til gamle forskrifter når jeg arbeider med gamle installasjoner. Når kom første NEK og hva gjalt før dette osv.?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Tekniker

Postet 21:32 - 6.10.2008
NEK 400 kom i 1998. Fornyes deretter hvert fjerde år. Ny NEK(norm) kommer i 2010. Viktig å ikke blande forskrifter og normer. NEK er en normsamling, altså ikke hjemlet i loven, slik som Fel er. Fel kom i 1999. Før NEK kom i 1998 var det FEB'88 og '91 som gjaldt.

Mont

Postet 8:04 - 7.10.2008
FEL og de tekniske forskriftene stiller kravene til hvor sikkert det skal være.

Normene sier hva du kan gjøre for å tilfredstille det kravet.

Enkelt forklart og enkelt å huske.

Det å kalle alt for forskrifter henger vel sammen med at det i gamle dager kun var en forskrift som forklarte alt.

tj

Postet 11:21 - 7.10.2008
Da var det kanskje enklere i gamledager. I dag må man f.eks installere tjømemuffe fordi nek anbefaler det i it nett, når metallsluk ikke er jordet, hvis jeg forstår rett?

Hva med en forskrift som bare sa ""Det skal være tjømemuffe i alle it og tt installasjoner uansett størrelse."" ??

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.