NEK 400-6 Verifikasjon

Spurt 6:56 - 29.10.2021 av Karl|Siste svar 6:24 - 7.12.2021 av Hans Olav Arnesen

Karl

Avsnitt 6.4 i NEK 400 spesifiserer krav til hva som skal utføres av målinger og prøving ved ny installasjon, endringer eller utvidelse. For å oppfylle FEL § 10 og 12, og kunne dokumentere at sikkerhetskrav i kap V i er oppfylt/samsvarer må dette fremkomme i dokumentasjonen?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 9:16 - 29.10.2021
Instructor contact card

Ja, for å ivareta FEL § 12 er det enkleste å forholde seg til avsnitt 6.4 i NEK 400:2018 (5 sikre for standard bolig).

Finn

Postet 12:00 - 6.12.2021

Karl skriver at avsnitt 6.4 i NEK 400 omhandler ny installasjon, endringer eller utvidelser.

I avsnitt 6.4.1.5 står det at ved eksisterende installasjoner som utvides eller endres skal utvidelsen/endringen verifiseres i samsvar med relevante krav i NEK 400.

Betyr dette at punktene i avsnitt 6.4.2 til 6.4.4 også skal utføres på eksisterende anlegg? Eller gjelder disse punktene kun for verifikasjon av nye anlegg? Det som gjør meg litt usikker er det jeg skrev ovenfor.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:24 - 7.12.2021
Instructor contact card

Karl skriver at avsnitt 6.4 i NEK 400 omhandler ny installasjon, endringer eller utvidelser.

I avsnitt 6.4.1.5 står det at ved eksisterende installasjoner som utvides eller endres skal utvidelsen/endringen verifiseres i samsvar med relevante krav i NEK 400.

Betyr dette at punktene i avsnitt 6.4.2 til 6.4.4 også skal utføres på eksisterende anlegg? Eller gjelder disse punktene kun for verifikasjon av nye anlegg? Det som gjør meg litt usikker er det jeg skrev ovenfor.

Krav til kontroll (verifikasjon) følger av fel § 12 med veiledning. Dokumentasjon, som gjør det mulig å vurdere om anlegget er i samsvar med forskriften, skal legges ved samsvarserklæring for alle endringer.

Avsnitt 6.4.2 til 6.4.4 i NEK 400 skal følges for de delene av anlegget som er endret, og nedstrøms disse endringene. Om sikkerheten oppstrøms endringen kan være påvirket, så må det også utføres verifikasjon her, ref. avklaring om endringer i Elsikkerhet 78.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.