Hei.
Hvilken norm skal det samsvares etter
- hvis en rehabiliterer et sikringsskap i en bolig?
- dersom en installerer en ny kurs i et eksisterende sikringsskap i bolig eller industri?
- installerer f.eks. overspenningsvern i en eksisterende tavle
Er det tavlenormen eller gjeldende NEK?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Det holder å samsvare etter NEK 400: 2014-810 eller tidligere datert norm/FEB og selvsagt FEL. Det avgjøres av når tavlen/boligen er bygget. Jeg for min del vil ikke samsvare etter en norm jeg ikke kjenner innholdet av.
For eldre tavler, som ikke er bygget etter tavlenormen (NEK EN 60439 og NEK EN 61439/NEK 439), gjelder avsnitt 810.512.03 i NEK 400:2014.
For alle tavler som er bygget etter tavlenormen skal aktuell utgave av denne normen legges til grunn ved alle endringer/utvidelser, og utførende må erklære samsvar med denne.
En må altså sette seg inn i tavlenormen eller overlate slikt arbeid til de som har rett kompetanse.
For eldre tavler, som ikke er bygget etter tavlenormen (NEK EN 60439 og NEK EN 61439/NEK 439), gjelder avsnitt 810.512.03 i NEK 400:2014.
For alle tavler som er bygget etter tavlenormen skal aktuell utgave av denne normen legges til grunn ved alle endringer/utvidelser, og utførende må erklære samsvar med denne.
En må altså sette seg inn i tavlenormen eller overlate slikt arbeid til de som har rett kompetanse.
Når blei 60439 gjeldene?
Når blei 60439 gjeldene?
Første utgave av IEC 60439 (tavlenormen) kom allerede i 1973, og ble tatt i bruk i mange europeiske land utover 70- og 80-tallet (i europeisk utgave EN 60439).
FEB 1991 er første gang det henvises til europeiske (CENELEC) og internasjonale (IEC) normer, som kan legges til grunn i de tilfeller hvor forskriften og nasjonale normer (NEK) ikke er dekkende.
FEL trådte i kraft 1. januar 1999, og henviser i § 10 til EN 60439-serien som metode for oppfyllelse av forskriftens sikkerhetskrav (i tillegg til NEK 400 og NEK 420).
Avsnitt 810.512.03 i NEK 400 krever dokumentasjon av diverse vurderinger ved utvidelse/ombygging av eksisterende tavler, som ikke er bygget etter tavlenormen. Jeg vil oppfordre alle installatører/elektrikere, som mangler kompetanse på dette feltet, til å ta kurs hos Tavleforeningen i Tavlesjekken. Dette er en god metode for å gjøre de vurderingene normen krever.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.