Kan ett enkeltmannsforetak hvor installatør har fagbrev som elektriker utføre elkontroll bolig?
Eller må han i tilllegg sertifiseres Ihenhold til nek 405-1
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Selvsagt kan du det! J.f. § 9 i FEK.
PS: Det er en del forsikringsselskap som krever at kontrollen utføres i hht. NEK405 av sertifisert kontrollør før de vil gi kunden rabatt. Tror eksempelvis at Gjensidige krever dette. Men det stopper ikke deg fra å utføre elkontroll hverken i bolig eller næringsbygg.
Var med tanke på kontroll som forsikringsselskapene godkjenner. Synes det er helt bak mål at jeg skal måtte betale for å bli sertifisert slik at forsikringsselskapene skal godta kontrollen. Hvilken kompetanse får man av denne sertifiseringen som overgår installatør kompetansen??
Sitter og irriterer meg over at jeg ikke kan ta "forsikrings godkjent" kontroll av mitt eget hus. Sitter både fagbrev og installatør papirer, men det var ikke nok for gjenstridige. Hvor er fokuset?...papir arbeid, byråkrati og fjas eller elsikkerhet??
Fokuset til forsikringselskapet er vel å beholde mest mulig av pengene som betales inn.
Hvordan de har klart å få en norm ut av det er det andre på dette forumet som tidligere har fortalt om.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.