nek 405-2

Spurt 8:49 - 31.3.2011 av frode wathne|Siste svar 5:50 - 21.10.2013 av Forumleder

frode wathne

Som ansvarshavende for eget anlegg, hevder forsikringsselskapet at en skal ha et utenforstående selskap til å kvalitet sikkre anlegget for å komme inn under nek 405.Kan dette være riktigt.Og hvordan henger dette sammen?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

J.D.

Postet 14:19 - 31.3.2011
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørmålet. Men NEK 405 serien omhandler el-kontroll, herunder bla krav til sertifisering av inspeksjonsorgan og personell, og hva en kontroll skal inneholde.

Hvis det gjelder bolig kjenner jeg ikke til at forsikringsselskaper krever en slik kontroll, men noen selskaper gir prisreduksjon på forsikring hvis man får utført kontroll iht NEK 405 (frivillig).

elektro

Postet 22:50 - 1.4.2011
tenker du på el kontroll for din egen bolig?

fw

Postet 11:33 - 2.4.2011
Ja jeg tenker på egen bolig

KD

Postet 8:18 - 3.4.2011
NEK 405 er etter det jeg forstår en erstatning for blant annet Gjensidigesjekken.
NEK 405 er ment som en felles norm for slik type kontroll av elanlegg som er initiert av feks forsikringsselskapene, for å få rabatt..
En ren næringspolitisk sak det her. Som ikke kan sies å være noe man må følge for å tilfredsstille Fel paragraf 9, om eier og brukers plikt til å vedlikeholde elanlegget.

MA

Postet 15:40 - 8.4.2011
Det er for å få forsikringsrabatt, det finnes ingen krav til å benytte 405 sertifisert personell, vanlig elektrikere gjør EL kontroller like lovlig iht. FEL og NEK 400 del 6 / 62 men dette anerkjenner ikke blant annet Gjensidige i sine rabatt ordninger.

Men nettopp pga av at forsikringer gir rabatt så vil i praksis norm serien 4 stk 405-1-2-3-4 bli gjeldene for dette ser eiere som positivt.

Denne nye ordningen med norm serien 405 skal nå utvides fra mai 2011 også omfatte næringskontroller 405-3 og 4 og da må foretakene som skal kontrollere også bli sertifisert og ha eget organisasjonsnummer og kun drive med kontroller, vanlige elektroforetak kan ikke jobbe med disse kontrollene om det blir slik det er foreslått.

Mange er svært skeptiske til denne nye ordningen da den kommer i tillegg til alt annet fra før av. Mange mener at det burde vært nok å være registrert el-installatør i elvirksomhetsregistret eller at man er med i bedriftselektriker ordningen på egne industrianlegg med ansatte elektrikere.

jik

Postet 20:48 - 20.10.2013
Hele denne Nek 405-serien er noe vrøvl og pølsevev fra ende til annen. Arkitekten bak denne normen heter Jørn Holtan, han har klart og overbevise store aktører innenfor forsikringsbransjen om at en elektroinstallatør ikke har nok kunnskap til å utføre en elsjekk på en installasjon uten å ha vært på kurs hos ham,,, som koster ganske mye,,, ikke nok med det, dersom sertifiseringen skal vedvare,, -så kreves nye kostbare kurs. Et annet faktum er at som elektroinstallatør kan en forestå (faglig ansvarlig.) for enhver elektrisk installasjon som står avkrysset som aktivt virkeområde i elvirksomhetsregisteret til Dsb.
Her er det en enkeltstående person som laget seg et kursmarked,, hvor er gutteklubben grei som heter Nelfo i denne sammenhengen?
Samme fyren har forøvrig laget en ""egen"" installatørprøve for automatikere,,, hvor han selvfølgelig er kurstilbyder,, og med resertifiseringsordning som han tilbyr,,, Dsb som har vært krystallklar på denne biten i alle år har tom representanter som er sterkt inne i samme sak.
Her lukter det kartell og lobbyvirksomhet lang vei spør du meg.

Forumleder

Postet 5:50 - 21.10.2013
Nelfo protesterte i sin tid heftig på NEK 405. Nå gjelder imidlertid denne, og hvis man ønsker å tilby kunder elsjekk (for redusert forsikringspremie) må man forholde seg til det.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.