NEK 405-3

Spurt 12:16 - 11.4.2016 av Kolbjørn Hærås|Siste svar 9:07 - 10.5.2016 av JHS

Kolbjørn Hærås

Er det krav om at kontrollør på NEK-705-3 må være autorisert termografør?

Eller hav er kravet til varmedokumentasjon i hht NEK405-3

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (10)

Hans Olav Arnesen

Postet 18:30 - 11.4.2016

Det stilles ikke krav til sertifisering, men kompetansebevis fra bestått eksamen hos Nemko eller DnV.Med kompetansebeviset kan kontroller etter NEK 405 tilbys kunder. Virksomheten kan også velge å sertifisere seg, for å kunne tilby tjenester til kunder som krever slik sertifisering.

Se http://www.standard.no/toppvalg/nek/horinger/nek-305-horing/.

Trainor tilbyr kurs i termografi, hvor deltagerne også kan avlegge Nemko-eksamen.

JHS

Postet 9:23 - 26.4.2016

Termografør må være SERTIFISERT ihht. NEK405.1 Termografering

Dette kravet trer i kraft ved el-kontroll næring ihht. NEK405.3, som sier at alt da skal termograferes.

Kontrollaktiviteter i denne norm (NEK405) kan kun utføres av sertifisert personell!

(tilknyttet firma, godkjenning fra DNV/NEMKO, ha et fungerende IK-system osv.)

Hans Olav Arnesen

Postet 9:55 - 26.4.2016

Dette er feil JHS, det kreves ikke sertifisering, men bestått eksamen. Dette ble endret etter sterkt press fra NELFO. Se http://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2013/Oktober/Elkontroll---et-stort-og-viktig-marked-for-NELFOs-medlemmer/.

JHS

Postet 12:59 - 28.4.2016

Jo! informasjon fra 2013 er utdatert..Etter denne artikkelen kom NEK405:2014 ut, og tredde i kraft 01.01.2015.

Viser til: NEK 405-3:2014 Punkt 1: Omfang og hensikt Siste avsnitt: Ved sertifisering: For å utøve kontrollvirksomhet iht. denne nom må den sertifiserte personen være tilknyttet et kontrollforetak sertifisert iht. NEK405-4.

Viser også til kapittel 4 Krav til personell: For å utføre kontroll av elektriske installasjoner og elektrisk utstyr/maskiner i henhold til denne normen... osv

Hans Olav Arnesen

Postet 17:49 - 28.4.2016

Nei, ikke krav til sertifisering, men mange kunder krever dette.

Se her: https://www.dnvgl.no/services/elkontroll-naering-52223, hvor det blant annet står følgende:

Endringer etter 2014

Den nye utgaven av NEK normen 405-3 "Kompetanse for kontrollforetak og personell" ble publisert av Standard Norge i juni 2014, og de viktigste endringene er:

Eksamensbevis

I tillegg til sertifisering, som vil fortsette iht de samme prosedyrene som tidligere, har det blitt innført muligheten til å få et eksamensbevis som et alternativ til sertifisering. Eksamen som ligger til grunn for både sertifisering og for eksamensbevis er den samme, og de samme søknads- og eksamensprosedyrene må følges. I henhold til NEK 405-3 kan et eksamensbevis, på lik linje med sertifisering, brukes til å bekrefte kompetanse ved utførelse av kontroller i henhold til normen, så fremt kunden ikke krever sertifisering.

JHS

Postet 8:02 - 2.5.2016

Beklager, henviste til feil del av normen, ikke 405.1 som det burde vært.

Denne del går ikke inn under unntaket, som kun gjelder 405.3 (såvidt jeg forstår?)

Det er forresten ikke krav om at kontrollør ihht. NEK405.3 skal være godkjent ihht. NEK405.1.

Men, personenen som skal termografere ihht. NEK405.1 må (såvidt jeg har forstått) være sertifisert.

Kan også være greit å legge til at 95% av forsikringsselskapene krever sertifisert kontrollør ihht. NEK405.3

(ikke for å være vanskelig, men dersom det er feil ønsker jeg gjerne å vite det) :)

MA

Postet 21:01 - 2.5.2016

I praksis må man sertifisere seg det NELFO fikK igjennom med eksamen og kompetanse bevis uten å sertifisere foretaket er av to grunner i praksis veldig lite aktuelt. 1. Nemko og Veritas har skrudd prisen i været på dette slik at man kommer like billig ut å sertifisere seg omtrentlig 2. De fleste selskaper godtar ikke på deres kundemasser elkontroll iht kompetansebevis på 405-3 næringskontroll. Og til slutt: Det er ingen krav til å ha 405-1 termografering når man har 405-2 og / eller 405-3 men der selskapene stiller krav til termografering er det lov å leie inn slik kompetanse. I bolig holder det med laserpistol.

Hans Olav Arnesen

Postet 12:40 - 4.5.2016

Beklager, henviste til feil del av normen, ikke 405.1 som det burde vært.

Denne del går ikke inn under unntaket, som kun gjelder 405.3 (såvidt jeg forstår?)

Det er forresten ikke krav om at kontrollør ihht. NEK405.3 skal være godkjent ihht. NEK405.1.

Men, personenen som skal termografere ihht. NEK405.1 må (såvidt jeg har forstått) være sertifisert.

Kan også være greit å legge til at 95% av forsikringsselskapene krever sertifisert kontrollør ihht. NEK405.3

(ikke for å være vanskelig, men dersom det er feil ønsker jeg gjerne å vite det) :)

Det er helt riktig (som MA også skriver) at man i praksis må sertifisere seg for å få tilgang til jobber (forsikringsselskapene krever stort sett sertifisering).

Normen stiller imidlertid ingen krav til sertifisering, heller ikke for termografering. Så det er kun kundekrav som gjør sertifisering nødvendig.

SO

Postet 22:15 - 4.5.2016

Åå om jeg forstår dere riktig så vil f.eks jeg som kun har termografi level 1 og nemko eksamen, kunne ta kun selve termograferingsdelen i en internkontroll av for eks.næringsbygg?

JHS

Postet 9:07 - 10.5.2016

Dersom det skal brukes opp mot forsikringsselskap må du være sertifisert etter hvilken del av normen du kontrollerer etter (405.1 termografering, 405.2 bolig, 405.3 næring (landbruk)).

Noen forsikringsselskap krever også at kontrollforetak er godkjent ihht. 405.1, -2, -3 og -4

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.