NEK 434.5.2

Spurt 22:05 - 13.3.2009 av l|Siste svar 19:02 - 15.3.2009 av l

l

I formelen her skal man bruke IKmaks eller IKmin?
Fra opplæringskontoret og e-lærling læreboken skal jeg bruke IKmin.
Men om jeg ikke tar feil så hentyder montærhåndboken til IKmaks.

Hva stemmer?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Elektrikern

Postet 23:12 - 13.3.2009
Du må bruke Ik2polmax. Montørboka side 130 nederst.

l

Postet 1:09 - 14.3.2009
Men hvorfor forteller læreboken min og de på opplæringskontoret noe annet?

Også har du jo eksempel side 141 og 143 i montørhåndboken.

Elektrikern

Postet 9:14 - 14.3.2009
Viser til svar som er avgitt her tidligere.

Tema: Re: Kortslutningsbeskyttelse
Innsendt av: Forumleder
Dato: 04.02.2003 11:59

Det er mye som kan utdypes rundt dette temaet, men forenklet kommer vi med følgende:

Hvis det oppstår en kortslutning i enden av kursen, (Ikmin) må vernet løse ut før kabelen tar skade av termiske påkjenninger ved kortslutning. Tiden t er den tiden kabelen tåler å ligge inne med denne kortslutningsstrømmen.
Dimensjonerer man et anlegg hvor vernet løser ut elektromagnetisk behøver man ikke å ta hensyn til denne formelen.

Men man må sjekke at gjennomsluppet energi ikke overstiger det kabelen tåler. Da skal Ikmaks legges til grunn.

l

Postet 14:18 - 15.3.2009
Jeg sitterer her og der fra Normguiden:

""Formellen gjelder i prinsippet ved alle kortslutningsstrømmer i en kurs, men det er normalt den minste kortslutningsstrømmen som har problemer med å løse ut vernet raskt nok. Erfaringen tilsier videre at dersom vernet gir rask nok utkobling ved Ikmin, vil det også løse raskt nok ut ved øvrige kortslutniger som kan oppstå i kursen så fremt det er en direkte kortslutning uten impedans i feilstedet slik normen forutsetter.

Sitterer videre: ""Er kortslutningsstrømmen stor nok til at vernet løser ut elektromagnetisk, er det ikke nødvendig å kontrollere utkoblingen med formellen, men det vil være nødvendig å kontrollere vernets gjennomsluppet energi ved de støste kortslutningsstrømmene. Det er vanskelig å definere ""store"" kortslutningsstrømmer, men for en automatsikring som er valgt for å gi både overbelastnings-og kortslutningsbeskyttelese av kursen, snakker man om strømmer større enn 7-8 kA"".

l

Postet 19:02 - 15.3.2009
Takker lærling og elektrikkeren.

(Skulle hatt normguiden. Skal ivertfall ha den ved ny NEK.)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.