NEK399 - Separat TKS skap per bolig

Spurt 14:39 - 30.1.2023 av Elektriker|Siste svar 7:28 - 2.2.2023 av Hans Olav Arnesen

Elektriker

Hei

NEK399:2022 avsnitt 6.9 sier det skal etableres eget TKS skap per bolig. Samtidig finnes det løsninger med TKS skap med plass til 4 stk. målere - som en skulle tro var godt egnet til en 4mannsbolig. (2+2 enheter).

Hva er egentlig korrekt definisjon av avsnitt 6.9? Slik jeg definerer begrepet "bolig" i NEK399 skal det være separat TKS skap per boenhet.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 7:53 - 31.1.2023
Instructor contact card
Du har helt rett; det skal være et separat tilknytningsskap pr boenhet. Unntaket er bolig med hybel, hvor NEK 399 tillater ett felles skap.

Dette betyr at om samsvarserklæring beskriver samsvar med NEK 400:2022, så skal man følge det ovennevnte. Dette fordi samsvar med NEK 400 indirekte også beskriver samsvar med NEK 399.

Elektriker

Postet 9:19 - 31.1.2023
Da har jeg forstått det rett.
Men - dette blir jo litt "på siden" - leverandørene av TKS skap lager jo skap med både 4 og 6 målere, dette strider jo da mot NEK399 6.9?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 13:20 - 31.1.2023
Instructor contact card
Da har jeg forstått det rett.
Men - dette blir jo litt "på siden" - leverandørene av TKS skap lager jo skap med både 4 og 6 målere, dette strider jo da mot NEK399 6.9?
De kan jo produsere hva de vil, men en elektrovirksomhet som benytter slike skap installerer ikke i henhold til NEK 399 (NEK 400).

Elektriker

Postet 14:38 - 31.1.2023
Må grave litt mer her jeg, i mellomtiden mens jeg ventet på svar her fikk jeg beskjed fra netteier (Elvia) at en slik løsning er OK med OV opp til 125A. Men de sier ingen ting om hvor dette står.
Er det noe jeg misforstår her? Kan heller ikke se det står noe om dette i REN-bladene.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 7:28 - 2.2.2023
Instructor contact card
Ikke så mye å grave i det...
Elvia har også tidligere gjort som de vil, uavhengig av hva som er beskrevet i NEK 399.

En slik løsning kan dessuten komme i konflikt med andre myndigheters krav (som Datatilsynet), relatert til punkt 6.7 annet ledd i NEK 399:2022.

Som nevnt tidligere bør du uansett skrive inn et avvik med NEK 399 (NEK 400) i samsvarserklæringen og medfølgende dokumentasjon.

Om du vil kan du jo "konfrontere" Elvia med hva NEK 399 beskriver, men det er ikke sikkert de er interessert i å høre om det.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.