Hei,
I NEK400:2022 er det innført 6cm inn i vegg for området som definerer badekar/dusj i NEK400-7-701. Dersom badet ikke er veldig stort gjelder dette veldig fort for hele badet.
I underpunktet 701.522.8.101 står det i punkt b) at "andre skjulte ledningssystem, inkludert tilhørende installasjonsmateriell, montert i deler av vegger eller skillevegger som avgrenser sone 0, sone 1 eller sone 2, skal være montert minst 6cm fra veggoverflaten (...)".
Spørsmål i forbindelse med kurser og utstyr i tilstøtende rom:
1) Figuren som illustrerer områdedefinisjonen viser de nevnte 6cm i hele området (avgrenset av 4m taumål), men jeg tolker underpunktet 701.522.8.101 sånn at det kun gjelder der hvor det grenser mot sone 0, 1 eller 2. Er det riktig forstått? Er det noe som "ikke er lov" i de 6cm i vegger som da ikke er i sonene?
2) Er det riktig tolket at 701.522.8.101 punkt c) egentlig sier det er greit å "gjøre som før" (dvs ignorere de nevnte 6cm) såfremt det er en helt vanlig kurs med PN+jord og jordfeilbryter på kursen? Kan man tolke det som likestilt god løsning?
3) Hvis det er riktig forstått i punktet over, så nevner punkt c) kun ledningssystem og ikke "tilhørende installasjonsmateriell" som derimot ble nevnt i punkt b). Skal man da tolke dette som at man kan ha PN i rør i veggen, men ikke veggbokser? Typisk bygger de jo 50mm inn og da er man krysset 6cm selv i en 2x4" vegg. Det går kanskje akkurat om man tar med en veggplate på 12mm i beregningen, men spørsmålet blir likevel aktuelt dersom veggen er 2x3" eller 2x2". En mulighet kan kanskje da være å ha PN i rør med påvegg stikk?
Understreker igjen at mine tvil er for tilstøtende rom, ikke selve baderommet.
På forhånd takk for synspunkter!
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Du har forstått dette rett. Bokstav a) og b) gjelder ikke for nye boliger, hvor det er krav til 30 mA jordfeilvern, ved automatisk utkobling som beskyttelse mot elektrisk sjokk.
Uansett bør ledninger i sone 0, 1 og 2, samt tilstøtende vegger, begrenses mest mulig. Intensjonen er jo å beskytte ledningsføringer mot skade.
Hei og takk for tilbakemelding!
Enig i at det bør begrenses mest mulig, er neppe den veggen man skal bruke som hovedføring :) Jeg hadde i hodet at det var fukt som var det man bekymret seg for, men ved nærmere ettertanke har man jo et stort problem om baderomsveggene er fulle av fukt.
Er det mekanisk beskyttelse som er tanken/bakgrunnen for kravet? Jeg ville tenkt det ikke er baderomsveggene man først og fremst går løs på med bor eller skruer, men det er selvsagt noe utstyr som skal skrues opp med kraftige skruer i dusjområdet. Likevel vet man i stor grad hvor dette kommer, og kan holde seg unna. Alternativt beskytte mekanisk på annet vis? Kanskje er tanken at en "bortkommen" skrue stående inn i et rør selvfølgelig er farligere på et bad enn på et soverom? Det gir kanskje mening å tenke sånn siden c) også nevner det jeg tolker som metalliske rør og skjermet kabel.
Oppsummert leser jeg da at man bør begrense det til aller nødvendigste og ta sine forholdsregler, men det går fremdeles å ha noe i disse 6 cm gitt at man da har jordfeilbryter og jordleder.
Men hva tenker du om punkt 3, altså bokser (bare ledningssystem vs ledningssystem og installasjonsmateriell)? Er det bare en utydelig tekst eller er det bevisst? Er vel ikke så mye bedre om man borrer i en veggboks vs et rør?
Min forståelse er at mekanisk beskyttelse er den vesentligste grunnen. Hovedhensikten er beskyttelse mot brann.
Det bør ikke være (og er vel heller ikke) andre bokser enn tilhørende baderom innenfor 6 cm fra baderomsvegg.
Min forståelse er at mekanisk beskyttelse er den vesentligste grunnen. Hovedhensikten er beskyttelse mot brann.
Det bør ikke være (og er vel heller ikke) andre bokser enn tilhørende baderom innenfor 6 cm fra baderomsvegg.
Hei igjen,
Kan hende det blir litt søkt, men f.eks. ved ombygginger kan det hende man har en 2x3" vegg. Da har en 73+12mm med veggplate, altså 85mm. Hvis boksen typisk bygger 50mm så er det bare 3,5cm igjen i veggen. Tenker da boks til stikk i tilstøtende rom, eller en lysbryter for den del.
En ting er jo da om man plasserer det rett bak sonene, en annen ting er om man "bare" er i 4m taumålet. Det skal jammen godt gjøres å borre/skrue akkurat der dette er plassert, så om jeg skulle risikovurdert selv hadde jeg ikke sett problemet. Det er mange steder i et hus man ikke bare kan ta seg ut :)
Du skal risikovurdere selv, så da har du svaret. :-)
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.