NS3931 Elektrotekniske installasjoner i boliger

Spurt ${formatDate(1486828343)} av EnToTre:) | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

EnToTre:)

Subscribed
Subscribe

En stund siden jeg har lest denne normen nå og den sier flere ting som jeg ikke er vant til å gjøre. Hva er deres praksis?

ROMFORDELER. Vi skal ha en boks i hvert rom som heter vi kaller for romfordeler, en for tele og en for elkraft. Hver romfordeler skal ha 20mm rør fra teknisk sentral. I tillegg skal romfordelere i nærliggende rom ha 20mm rør mellom seg. En romfordeler kan også inneholde flere kurser. Jeg legger ferdigtrekt 16mm rør frem til en av bryterne eller stikkontaktene i rommet, og går videre fra den.

STIKK I ALLE ROM PÅ HØYDE 800-1100. Alle rom skal ha minst en stikkontakt på høyde 800-1100. Plasseres sammen med bryteren, for de rom som har bryter. Jeg pleier å sette stikkontaktene på høyde 150, men ser nå at det står 200 som laveste. Har aldri satt opp en rett under bryteren på en bolig.

OVNER SKAL VÆRE EN DEL AV DEN FASTE INSTALLASJONEN. Vil det si at vi ikke kan koble de over stikkontakt? Her setter jeg bare opp stikkontakt og brukeren leverer ofte ovnene selv.

DATAUTTAK KJØKKEN. Det skal være uttak over kjøkkenbenken. Aldri hørt om en kunde som har etterspurt dette. Det meste går på trådløs nå. Setter opp uttak på kontor og der tvn er.

PLASSERING UTTAK KJØKKEN. Det ser ut for meg at uttakene for innbygd platetopp, kjøleskap, komfyr, micro osv er plassert rett bak utstyret. Skal ikke alle stikkontakten være lett tilgjengelige? Slik at uttak for innfelt utstyr må plasseres i nærmeste skap/skuffe?

25MM RØR TIL GARASJE. For fremtidig elbillading. Pleier å legge ut noen ekstra rør i grunn, fra sikringsskapet. Så man har mulighet for å trekke noen kabler i ettertid. Om det enten er for elbil eller bare en stikk på veggen.

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.