Hei. Kjøpt hus, og tenkte å legge opp mer strøm til garasjen. Vil i den forbindelse drøfte noen ulike forslag til løsning, å få innspill på beste løsning.
Info: 3x63A OV IT-nett. Ønsker 3x40A til garasjen (el-bil + forbruk i garasje).
Kabel må legges utvendig på en hvit murvegg ca. 10 meter, før den eventuelt kan gå i bakken til garasjen. Tipper totalt 25-30 meter kabel. Planen er å etablere et lite sikringsskap i garasjen.
Forslag 1: Legge PFSP 3x10mm2.
Fordeler: Kabelen er mer mekanisk sterk og tåler vel sollys bedre. Noe billigere kabel, men det betyr ikke noe.
Ulemper: Ikke dobbeltisolert kabel.
Hvis jeg legger PFSP må denne helst sikres med jordfeilbryter i sikringsskapet i huset. Jordelektroden er vannrør, og jeg har ikke kontroll på hvor god denne er. 40A krever da egen elementautomat (skal ha Eaton utstyr) med jordfeilbryter som egen enhet ved siden av (bygger 7 moduler). Dette er naturligvis uheldig. Tenker også å slå ned et jordspyd når jeg først graver en liten grøft til kabelen. Tenker å koble jordspydet til jordskinna i skapet i garasjen, - noen tanker rundt dette? Er vel greit det når kabelen har 10mm2 tverrsnitt på jordlederen.
Forslag 2: Legge PFXP 4G10mm2.
Fordeler: Dobbeltisolert kabel, kan kobles rett til 40A automatsikring, og ha jordfeilbrytere på hver kurs i garasjen istedenfor.
Ulemper: Tåler mindre, må legges i rør i bakken (gjør vel ikke så mye? Hvordan best forsikre seg om at røret ikke får vann i seg, så det fryser?)
Her sparer jeg jo plass i sikringsskapet, men kabelen tåler jo naturligvis noe mindre, og må legges i rør. Også her tenker jeg å slå ned jordspyd som jeg tilkobler i skapet i garasjen.
Hva anslår folket som best løsning? Eventuelt andre forslag mottas gjerne :-)
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Alt du beskriver vil fungere helt fint. Så må du selv vurdere hva du setter viktigst. Om plass i skapet er veldig viktig for eksempel
Noen kommentarer:
6mm2 vil nok holde
Trenger du mye mekanisk styrke? Er det bare gressklipperen som går der så er det liten fare.
PFXP trenger ikke å legges i rør. Du kan legge plater over
Du nevner vannrør som jording. Legg ny jording uansett, så er det ikke noe å tenke på
Bruker du JFB og PFSP så velger du en JFB med "høy" mA verdi. Må stå i stil til overgangsmotstanden.
Uansett løsning så velger du JFB på alle kursene i garasjen.
Går fint å koble den til garasjen ja. I hvert fall om du ikke skal inn med overspenningsvern
Skal du være helt sikker, så graver du så dypt at den ligger frostfritt.
Ville ikke brukt JFB på stigeledning.
Har det noe å si RH?
Vil ikke JFB på kursene som står i garasjen mest sannsynlig løse ut først uansett? Eller lett å få det til i hvert fall.
Du kan ikke bruke jordfeilbryter type A på denne stigeledningen ettersom du skal ha elbil med type B etter...
Trenger ikke voldsom mekanisk styrke nei.
Men som Jr sier, så er det jfb type B i skapet i garasjen. Hvis det ikke går med f.eks 100mA A-type i hovedsikringsskapet, så er det fort dobbeltisolert som er løsninga. Graver ned spyd med kobberline i samme slengen naturligvis, og tilkobler denne i garasjen.
Så PFXP 4G10 er sannsynligvis beste løsninga da?
Er ikke nødvendig med utkobling innen 0.4 sek på hovedkurs, må løse ut innen 5 sek. Så kan som regel benytte pfsp
Hovedkurser fra et sikringsskap ser det ut som ikke trenger utkobling innen 5 sekunder lengre dersom berøringsspenning 50 V er dimensjonert forhold til ID og ikke i fra største jordfeilbryter. Dette står slik for inntakskabel og tilsvarende vil gjelde fra sikringsskapet slik jeg klarer og lese. Fint om forumleder kan si om dette er korrekt eller feil tolket fra veiledningen i norm 41. Enig med JR type A foran type B blir feil.
Hvorfor sier alle at JFB type A før type B er feil?
Det er vel mer at man ikke kan ha elbil etter type A.
Hvorfor sier alle at JFB type A før type B er feil?
Det er vel mer at man ikke kan ha elbil etter type A.
Fikk vite dette på kurs hos Ormbostad for en stund siden. B-type JFB skal ikke monteres nedstrøms en A-type JFB.
Grunnen er at ved en liten likestrømsjordfeil på mer enn 6mA, vil forankoblet A-type jordfeilvern gå i metning, og klarer ikke å detektere en evt ny jordfeil. 6mA er selvfølgelig ikke nok til å løse ut et B-vern på 30mA.
Installasjonen mellom A- og B-type vernet vil da i praksis ikke lenger være sikret mot jordfeil.
Er det ikke det jeg sier BS?
Denne jordfeilen vil jo dukke opp uavhengig av om man har type B eller ikke etter type A. Det er utstyret som er koblet til som evt. vil gi en slik feil.
Så syns det er mer korrekt å si at når man installerer noe utstyr som kan gi en slik DC-strøm, så må forankoblet Type A byttes ut.
For stiger gjelder ikke krav i NEK 400-8-823.411.3.3 til jordfeilvern, eller alternativt dobbelisolert kabel og klasse II for alt foran jordfeilvern til forbrukerkurser.
Veiledning til avsnitt 411.6.2.01 gjelder imidlertid generelt for IT-installasjoner.
Det vil si at med PFSP, som stiger fra et boligskap, vil krav i avsnitt 411.6.2.01 gjelde (strengt krav til overgangsmotstand for jordelektrode).
Med PFXP, som stiger fra et boligskap, vil krav i avsnitt 411.6.2.02 være gjeldende, og dette kravet er svært lite strengt, men forutsetter at alt foran jordfeilvern i underfordeling er dobbeltisolert/klasse II.
Ingen utkobling av 2. Jordfeil for hovedkurs?
Jo da, i tillegg må utkobling av andre jordfeil være ivaretatt i henhold til avsnittene 411.6.1.03 og 411.3.2.01 (innen 5 sekunder) i NEK 400:2014.
Hvis det ikke kan dokumenteres utkobling med overstrømsvern, tilhørende kursen, så må det installeres jordfeilvern.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.