Ny kurs til bod, 16A 400v CEE stikk/Elbil

Spurt 14:17 - 26.10.2015 av ..|Siste svar 22:56 - 5.11.2015 av Eller?

..

Har bestilt meg elbil og må gjøre litt endringer på kursen til boden.

Pr i dag står det en 10A kurs til boden som også er tilkoblet bad og noen ekstra stikk. Da dette blir alt for lite tenker jeg å gjerne boden fra denne kursen og sette opp en 16A 4p automatsikring som tilkobles en 5x2.5mm^2 pfsp/pfxp kabel ut til bod. Der vil jeg fordele CEE stikket på en 16A 4p type b jordfeilautomat og sette opp en 10A sikring til forbruk(en fase).

Er det noe problemer ift mitt oppsett eller kan det utføres på denne måten?

har TN nett.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (11)

Elektro.

Postet 15:57 - 26.10.2015

Det skal være egen dedikert kurs til lader/stikk som forsyner elbil.

.

Postet 17:19 - 26.10.2015

Ja den får jo egen kurs i underfordelingen i boden?

Jan F

Postet 12:51 - 27.10.2015

Hvorfor ikke jordfeilbryter bare for 10A til elbillading?

..

Postet 13:06 - 27.10.2015

Ønsker jo å ha mest mulig inn i bilen, og maks jeg kan trekke er 11kWh og dette får jeg fra 16A 400V. Blir jo noe redusert da jeg kommer til å lade med 14-15 for å spare litt til forbruk i boden også. Orker ikke tripp bare noen kobler til noe i boden :)

Jan F

Postet 13:18 - 27.10.2015

Å! Så du ønsker å bruke 16A til ladding av elbilen. Da er det ikke en egen dedikert kurs vis du henger på en 10A til lys og stikk i garasjen på 16A kursen. Det er ikke i henhold normen.

..

Postet 14:20 - 27.10.2015

hm, det var da som pokker. Har kun ett 20mm rør å ta av så får umulig plass til to kurser i boden.

Jan F

Postet 14:29 - 27.10.2015

Kanskje det kunne gå med en 4p 10A på 16A kursen? Da kan du få 6,9kW til bilen din.

..

Postet 14:38 - 27.10.2015

Men jeg må jo uansett ha en kurs for forbruk i garasjen også, så da er jo ikke 16A kursen dedikert til lading alikevell?

..

Postet 9:15 - 28.10.2015

Føler det ikke har kommet frem ett svar på dette enda. Så for å spesifisere litt mer så blir det lagt opp på denne måten:

Sikringsskap i hus:

Fra hovedsikring til en 16A 4p automat, denne tilkobles en 5x2,5mm^2 PFSP/PFXP som går i rør ut til bod

Underfordeling i bod:

-En 16A 4p type B jordautomat til industristikk

-En 230V 10A automatsikring til forbruk/lys i bod

Slik jeg ser det har jeg da dedikert kurs for industristikk(jordautomaten i underfordeling) og dedikert kurs for forbruk. Har også sikret meg mot høye strømmer i kabel inn til sikringsskap med 16A automat der.

Men er det slik at jeg MÅ gå ut med to seperate kabler til boden for å ha seperat kurs fra sikringstavlen og til industristikk eller kan det gå innenfor normen slik jeg ønsker å legge det opp. Ser flere har gått for lignende løsninger i garasjer så ser ikke hvorfor dette ikke skulle gå egentlig.

Hans Olav Arnesen

Postet 12:52 - 2.11.2015

Aktuelle krav i NEK 400 er gitt i avsnittene 823.411.3.3 og 722.531.2.

I henhold til veiledningen til avsnitt 823.411.3.3 så kan alternative beskyttelsestiltak (i henhold til avsnitt 410.3.3) benyttes, og hvis dette blir gjort stilles det ikke krav til strømstyrt jordfeilvern.

Avsnitt 722.531.2 stiller krav til jordfeilbryter, og i praksis av type B, for all forsyning av elektriske kjøretøy.

Løsningen i ditt tilfelle kan derfor være: Dobbeltisolert tilførsel (hovedkurs/stiger) fra hovedfordeling til underfordeling i bod. I underfordeling monteres jordfeilautomat type A for bod og jordfeilautomat type B for forsyning av elbil. Du må sørge for at avsnitt 823.433.1 blir ivaretatt. Dessuten vil jeg anbefale å benytte modus 3 lading.

Eller?

Postet 22:56 - 5.11.2015

kan du øke tverrsnitt på kabel ut (eks 4mm2), og sette i en større sikring i tilførselsende? Da vil løsningen din fungere fint.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.