Når jeg kommer til kunden og de står klar med el materiell, sikring,stikkontakter,lampe og dimmer. Hvor enn leit dette er at vi er kommet til at kunder kan handle selv, er det da greit og forsvarlig å nevne i f.eks sammsvarserklæringen el nummer på de produktene de gir til oss for montering? Det var i dette tilfelle Elko, eaton, og micromatic dimmer
Hvordan sånn jus messig er en fritatt ansvar for det en monterer ved å nevne det i eventuell sluttkontroll eller legge det ved i fakturakommentar?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Der har du et poeng jeg ikke har tenkt på. En burde dokumentere hvilke produkter som blir montert. Det kommer automatisk, når man selv leverer.
For hva hvis ikke kan jo noen bytte ut komponentene og så reklamere på deg i ettertid.
Slik tekst hører ikke hjemme i en sluttkontroll eller fakturaen. Få det inn i den generelle teksten din, som oftest er samsvarserklæring.
Er det jeg selv tenker, i de tilfellene der vi leverer alt i jobben så nevner vi jo bare sikringsstørrelse utsytyret er montert på antall enheter montert og type f.eks ``Montert 4 stk doble innfelte stikkontakter i bod kjeller på kurs F10 10A C-Kar 30mA´´. Så vil jo utstyret bli nevnt i fakturaen samsvarserklæringen er knyttet til
Det blir jo bare mer og mer selv montasje i dette landet og, med tanke på at elektroimportøren, megaflis og andre hanker innpå årlig omsetning til de størte el grossistene er jo skummelt. Derfor jeg lurer på hvordan jeg forholder meg til disse tingene, der jeg i dette scenarioet skrev el nummer på alle komponenter og at kunde selv hadde handlet dem.
Så det er leit å ikke kunne gi påslag på medbrakt el-materiell altså. Kunden straffes med at det skal nevnes i sluttkontroll at kunden selv har kjøpt sikringer. Dersom utførende elektrikker kommer med el.materiellet trengs det ikke nevnes i sluttkontrollen med et ord altså.
Nå legger du ord i munnen på andre her BS.
Ingen som straffes ved at man beskriver jobben og hva som er gjort. Det er noe som er ryddig å gjøre, å beskrive hva som er gjort.
Sluttkontrollen har lite med dette å gjøre.
Dersom elektriker leverer utstyret så vil dette, i de fleste tilfeller, automatisk være en del av dokumentasjonen. Da de fleste bruker automatiserte ordresystemer som håndterer dette.
Nå legger du ord i munnen på andre her BS.
Ingen som straffes ved at man beskriver jobben og hva som er gjort. Det er noe som er ryddig å gjøre, å beskrive hva som er gjort.
Sluttkontrollen har lite med dette å gjøre.
Dersom elektriker leverer utstyret så vil dette, i de fleste tilfeller, automatisk være en del av dokumentasjonen. Da de fleste bruker automatiserte ordresystemer som håndterer dette.
Nei ingen straff å beskrive jobben og hva som er gjort, men noen her får sure nykker og vil anmerke i papirene at kunden har kjøpt el-materiell fordi påslaget går i vasken for firmaet :)
Det er ikke noen forskjell på Elko brytere fra Megaflis sammenlignet med Elko fra Solar norge AS eller Ahlsell.
Det er din påstand.
Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil.
Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre.
Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres.
Det er din påstand.
Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil.
Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre.
Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres.
Ehh, ja plutselig ekstra god dokumentasjon ved å skrive ned hver minste detalj på el-utstyr når kunden har kommet trikker i forkjøpet med full megaflispos ja.
Man blir ikke fritatt noe ansvar bare fordi man selv ikke kommer med utstyret vel? hvem som kommer med elkobryteren spiller vel ingen rolle så lenge den har et El-nr. og er ny.
Det er din påstand.
Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil.
Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre.
Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres.
Litt påfallende at det nevnes "leit at kunden selv har handlet", og det reises spørsmål om jus og fritak fra ansvar :)
Trådstarter har stilt et spørsmål. Da bør man svare på det, fremfor å komme med sine egne påstander og endre tema.
Dokumentasjon bør kunne tale for seg selv og vise at anlegget er sikkert. Om elektriker leverer sikringer så vil dokumentasjonen vise hvilken type det er. Størrelse og karakteristikk osv. Den viser om det er brukt 1,5 eller 2,5 mm2. Den viser om viften er godkjent for å plasseres nære dusjen.
Om kunden kjøper utstyret selv så bør slikt beskrives på en eller annen måte. Og elnummer er da det beste enn mye tekst.
Elektrikeren er lært opp til å skrive ned mest mulig i samsvarserklæringen, beskrive jobben mest mulig. Det for fremtidig ansvarsfraskrivelse. Skriver man kun ny installasjon loftstue så er det en mye dårligere beskrivelse enn at man skriver opp antall stikkontakter, brytere osv.
For hva skjer om kunden i ettertid legger opp noen stikkontakter til? Da vil det kunne hevdes at de nye stikkontaktene er utført at elektrikeren.
Det samme vil skje om utstyret byttes ut med noe annet utstyr. Om vi spesifiserer type utstyr som er brukt, så er vi mer sikker på at en ikke kommer opp i slike situasjoner.
Dete handler mest om ansvarsforhold hvis materiellet skulle svikte. Om elektriker har levert materiell gjelder garantier for dette, men om kunden skaffer materiell selv må også kunden ordne opp med nytt materiell om noe skulle skje. Da må også elektriker tilkalles på nytt for å skifte den defekte komponenten.
Om elektriker får levere materiell, får han benyttet materiell han er godt kjent med (les:raskere montering), man unngår uoverenstemmelser om ansvarsforhold ved svikt/defekt/brann, og man er sikker på at komponenter passer sammen (f.eks dimmer og lyskilder). Kunden slipper da den linjen i samsvarserklæringen som fratar elektrikeren for dette ansvaret fordi han selv har skaffet materiellet.
PS: Ser jeg har fått meg en fanklubb, Blacksheep'en som har skrevet i tråden tidligere er en helt annen sau enn meg :)
Trådstarter har stilt et spørsmål. Da bør man svare på det, fremfor å komme med sine egne påstander og endre tema.
Dokumentasjon bør kunne tale for seg selv og vise at anlegget er sikkert. Om elektriker leverer sikringer så vil dokumentasjonen vise hvilken type det er. Størrelse og karakteristikk osv. Den viser om det er brukt 1,5 eller 2,5 mm2. Den viser om viften er godkjent for å plasseres nære dusjen.
Om kunden kjøper utstyret selv så bør slikt beskrives på en eller annen måte. Og elnummer er da det beste enn mye tekst.
Elektrikeren er lært opp til å skrive ned mest mulig i samsvarserklæringen, beskrive jobben mest mulig. Det for fremtidig ansvarsfraskrivelse. Skriver man kun ny installasjon loftstue så er det en mye dårligere beskrivelse enn at man skriver opp antall stikkontakter, brytere osv.
For hva skjer om kunden i ettertid legger opp noen stikkontakter til? Da vil det kunne hevdes at de nye stikkontaktene er utført at elektrikeren.
Det samme vil skje om utstyret byttes ut med noe annet utstyr. Om vi spesifiserer type utstyr som er brukt, så er vi mer sikker på at en ikke kommer opp i slike situasjoner.
Nå vrir du på det :)
Elektrovirksomhet har uansett ansvar, ved samsvarserklæring, for at alt utstyr man kobler til et elektrisk anlegg er sikkert. Om sikkert utstyr er kjøpt av kunden på Megaflis (F. eks. Elko- og Nexans-materiell) eller av elektrovirksomhet via grossist har ingen betydning i så måte. Det er helt opp til elektrovirksomheten å avgjøre om det er ok å installere utstyr kunden har skaffet selv. Her er det ulik praksis:1) Noen godtar alt,2) noen tar høyere timepris,3) noen nekter alt.
For øvrig selges det mye dårlig via nett; https://www.dinside.no/okonomi/billigvarer-fra-utenlandske-nettbutikker-kan-vaere-livsfarlige/73097346.
Ansvaret for sikkerheten i anlegget og samsvarserklæringen er fremdeles elektrikeren sitt ansvar.
Ansvar med reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er kjøpt via bedriften. Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har montert utstyret.
Dersom kunde selv velger å kjøpe utstyret må kunde selv koste reklamasjon/garantijobber (med mindre utstyret er feil montert av elektriker)
Ansvaret for sikkerheten i anlegget og samsvarserklæringen er fremdeles elektrikeren sitt ansvar.
Ansvar med reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er kjøpt via bedriften. Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har montert utstyret.
Dersom kunde selv velger å kjøpe utstyret må kunde selv koste reklamasjon/garantijobber (med mindre utstyret er feil montert av elektriker)
*Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har levert dette.
Helt enig, bortsett fra at det ikke er elektriker som er ansvarlig. Elektrovirksomhetens eier er ansvarlig i forhold til både samsvarserklæring og reklamasjon. Eier bemyndiger faglig ansvarlig, som igjen kan bemyndige elektrikerne i virksomheten til å skrive samsvarserklæringer.
Jeg tenker jo ansvar for garantien på utstyret enn monterer, at anlegget er utført etter norm er jo og skal jo være en selvfølge når en elektriker installer utstyret. Garanti ansvaret for utstyr som en ikke selv leverer
Ser jo formuleringen i første innlegget mitt var feil, ansvaret for at utstyr er skikkelig montert er jo ikke noe jeg mener jeg skal fraskrive meg.
Innlegget til asdf beskriver dette godt (men jeg har omskrevet litt, og bytta ut elektriker med elektrovirksomhet).
Det er uansett utførende elektrovirksomhet som har ansvaret for sikkerheten i anlegget, i henhold til samsvarserklæring og dokumentasjon levert til kunden.
Ansvar ved reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er levert av elektrovirksomheten. Kunden må selv reklamere mot selger av utstyr (med mindre utstyret er feil montert av elektriker).
Skjønner at ikke elektrikkere ikke vil montere komplett biltema sikringsskap hvis kunden leverer dette :)
Ok, men det er faktisk eksempler på elektrovirksomheter som monterer "alt" kunden kommer med uten å protestere. Det er viktig å være klar over at virksomheten tar på seg et ansvar for dette utstyret.
Skjønner at ikke elektrikkere ikke vil montere komplett biltema sikringsskap hvis kunden leverer dette :)
Kan et el-firma etter noen lov nekte å installere biltemasikringer? regner med at disse sikringene er CE-merket?
Alle private selskaper kan så klart gjøre som de vil.
En butikk kan nekte hunder adgang, selv om de har lov etter norsk lov. Et elektrikerfirma kan selv velge hvilke jobber de skal ta på seg.
Kan et el-firma etter noen lov nekte å installere biltemasikringer? regner med at disse sikringene er CE-merket?
Det er ikke noen lov som regulerer dette. Enhver elektrovirksomhet står fritt til å ta på seg de oppdragene de har tid til og ønske om å utføre.
Jeg regner med dette denne tråden for avsluttet.
Dette kan henges på om det er fagmessig utført (utstyret egnet forutsatt bruk). Dette vurderes av elektroforetak. Legg merke til at fagmessig utførelse går foran kundes ønsker (forbrukerens interesser)
Omtalt i:
Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere [håndverkertjenesteloven]
§ 5.Utføring og materialer.(1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.(2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale.(3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredsstillende på flere måter, skal tjenesteyteren utføre den på rimeligste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenesteyteren dette, reduseres prisen etter § 32 (4).Ok JHS, men det som omsettes over disk (som Biltema) er nok innenfor uansett.
For øvrig går dette på avtale mellom kunde og utførende, som beskrevet tidligere. Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere [håndverkertjenesteloven] bidrar til å regulere dette forholdet.
Slik tekst hører ikke hjemme i en sluttkontroll eller fakturaen. Få det inn i den generelle teksten din, som oftest er samsvarserklæring.
Slik tekst hører ikke hjemme i en sluttkontroll eller fakturaen. Få det inn i den generelle teksten din, som oftest er samsvarserklæring.
Ja, det er vesentlig å ta alle relevante forbehold (begrense omfanget av ansvaret virksomheten tar på seg) i erklæringen om samsvar, og Per har beskrevet dette godt lenger oppe i denne tråden.
Er det leit at kundene handler selv så dere ikke får flådd av noen ekstra kroner i påslag? da er vel siste krampetrekning å straffe kunden ved å presisere med store bokstaver i samsvarserklæring og sluttkontroll at kunden har handlet varene i stedet for besserwisser`n selv
BTW, å kommentere hvem som har kjøpt hva hører ikke hjemme i samsvars og sluttkontroll...
Er det leit at kundene handler selv så dere ikke får flådd av noen ekstra kroner i påslag? da er vel siste krampetrekning å straffe kunden ved å presisere med store bokstaver i samsvarserklæring og sluttkontroll at kunden har handlet varene i stedet for besserwisser`n selv
BTW, å kommentere hvem som har kjøpt hva hører ikke hjemme i samsvars og sluttkontroll...
Vanligvis svarer jeg ikke på denne type innlegg, men her gjør jeg et unntak :-).
Hvem som er besserwisser her kan absolutt diskuteres, på samme måte som hvor "normal" du er (hvor stor del av bransjen du representerer, husk at dette er et fagforum).
Tradisjonelt/historisk har elektrobransjen tatt deler av sin fortjeneste ved salg av materiell. Slik behøver det ikke å være, men i så fall vil dette medføre økning av timeprisen. Alle sunne virksomheter er avhengig av et visst dekningsbidrag på bunnlinja (og i så måte er neppe elektrobransjen den mest lukrative).
Er vel ikke å flå noen det å ha påslag på materiell. En elektriker bedrift kan vanskelig overleve uten dette påslaget. Selvsagt kan kunden kjøpe selv, så sant det er lovlig materiell, men da må bare timeprisen opp for å kompensere på de oppdragene. Uten dekningsgrad på minst på 20% er det fort kroken på døra. Enig at dette ikke skal stå i samsvar, risiko eller slutt... Det kommer fram av fakturaen
Jeg tror nok Nick representerer en mer "normal" del av bransjen her ja :-).
Er vel ikke å flå noen det å ha påslag på materiell. En elektriker bedrift kan vanskelig overleve uten dette påslaget. Selvsagt kan kunden kjøpe selv, så sant det er lovlig materiell, men da må bare timeprisen opp for å kompensere på de oppdragene. Uten dekningsgrad på minst på 20% er det fort kroken på døra. Enig at dette ikke skal stå i samsvar, risiko eller slutt... Det kommer fram av fakturaen
Jeg er så glad jeg kan mure,snekre,trikke og mekke :) hører forresten dagens håndtverkere sier kurwa når de jobber... inne i mellom kommer en person eller to iført dress og brune selskapssko kjørende i store blanke biler for å se om håndtverkerene sine jobber rask nok, kanskje det er der pengene tar veien?
Jeg er så glad jeg kan mure,snekre,trikke og mekke :) hører forresten dagens håndtverkere sier kurwa når de jobber... inne i mellom kommer en person eller to iført dress og brune selskapssko kjørende i store blanke biler for å se om håndtverkerene sine jobber rask nok, kanskje det er der pengene tar veien?
Kompetanse er ikke det samme som spisskompetanse. Det er forskjellen på fagbrev og erfaring innen ett felt, og altmuligmann som kan litt om alt.
Er vel ikke å flå noen det å ha påslag på materiell. En elektriker bedrift kan vanskelig overleve uten dette påslaget. Selvsagt kan kunden kjøpe selv, så sant det er lovlig materiell, men da må bare timeprisen opp for å kompensere på de oppdragene. Uten dekningsgrad på minst på 20% er det fort kroken på døra. Enig at dette ikke skal stå i samsvar, risiko eller slutt... Det kommer fram av fakturaen
Ville du likt at et bilverksted to 10000,- for å bytte vannpumpa på bilen din for at firmaet skal gå bra?
Ville du likt at et bilverksted to 10000,- for å bytte vannpumpa på bilen din for at firmaet skal gå bra?
En stor misoppfattelse at håndtverkerfirmaer tjener grass.. Pussig at du nevner verksted. De har skjønt det, høy timepris og lavt påslag. Er dit vi må. Kunden må betale for kompetansen, ikke så mye for varene. Da slipper vi sutring.
En stor misoppfattelse at håndtverkerfirmaer tjener grass.. Pussig at du nevner verksted. De har skjønt det, høy timepris og lavt påslag. Er dit vi må. Kunden må betale for kompetansen, ikke så mye for varene. Da slipper vi sutring.
Det blir jo akkurat samme problemet med å snu på ting. Kunden må jo uansett grave dypt i lomma for å få jobben utført. Det er jo akkurat like mange som kvier seg for å kjøre til verksted med bilen nettopp fordi det koster helt rævva mye i timen.
Ja det er sant. Men hvem som helst har lov til å male, mure, snekre, mekke. Elektro arbeid er regulert av norsk lov, fordi det kan være potensielt livsfarlige konsekvenser som ikke er synlige. Det er som en usynlig hai i et barnebasseng. De uten elektro bakgrunn ser ikke " haien". Personlig mener jeg sikring av liv og helse er viktigere enn cash. Min mening bare.
Ja det er sant. Men hvem som helst har lov til å male, mure, snekre, mekke. Elektro arbeid er regulert av norsk lov, fordi det kan være potensielt livsfarlige konsekvenser som ikke er synlige. Det er som en usynlig hai i et barnebasseng. De uten elektro bakgrunn ser ikke " haien". Personlig mener jeg sikring av liv og helse er viktigere enn cash. Min mening bare.
Nja, male kan nok de fleste gjøre men snekre kan bli katastrofe hvis man ikke vet hva en bærevegg er og mure kan også gå galt hvis man ikke vet hva B20 er i forhold til B30 eller B50 osv. mekke blir også katastrofe hvis man ikke vet hvorfor det står 8.8 eller 12.9 på bolter osv :) Enig at elektro er farlig hvis du ikke vet hva du holder på med forresten... :)
Sa ikke at de andre fagene ikke inneholder farlige konsekvenser ved feilmontasje for det er innlysende. Sa bare at i elektro så kan feilene være usynlige, det kan de ikke være andre steder. Og skjulte trusler har en ikke oversikt over.
Sa ikke at de andre fagene ikke inneholder farlige konsekvenser ved feilmontasje for det er innlysende. Sa bare at i elektro så kan feilene være usynlige, det kan de ikke være andre steder. Og skjulte trusler har en ikke oversikt over.
Hva er usynlige feil i elektro?
Berøringsspenninger, jordfeil osv. Ingen kan se disse farlighetene. De kan måles. Fru Hansen kan ikke se på sitt anlegg at det er farlig.
Berøringsspenninger, jordfeil osv. Ingen kan se disse farlighetene. De kan måles. Fru Hansen kan ikke se på sitt anlegg at det er farlig.
Stusset bare på det du skrev tidligere om at de uten elektro bakgrunn ikke så haien. En med elektrobakgrunn ser heller ikke haien før han merker at han får støt når han bruker anlegget på lik linje slik som fru Hansen gjør.
Det blir jo å si at elektrikkere ikke får støt i dusjen ved feil på anlegget. hvem vet at det er feil på et anlegg før de får støt der det normalt ikke forventes å få støt?
Sant. Men vi vet at slike feil kan oppstå, og kan gardere oss med å utjevne, lage bedre jordelektrode for å ikke kunne få UB over 50V. Fru Hansen aner ikke hva slags anlegg hun har eller hvilke farer som potensielt lusker i utekrana.
En stor misoppfattelse at håndtverkerfirmaer tjener grass.. Pussig at du nevner verksted. De har skjønt det, høy timepris og lavt påslag. Er dit vi må. Kunden må betale for kompetansen, ikke så mye for varene. Da slipper vi sutring.
Takk Lars, for at du orka en "kamp" med noen av "nettrollene" i forumet.Det er mye bra i innleggene dine :-).
Vanligvis fjerner jeg slike innlegg (som her fra Tostadas og !?!?!?!?!), men denne gangen kan de få ligge til "skrekk og advarsel", og som en illustrasjon på hvilke holdninger vi kan møte blant enkelte.
Hva med ansvar, garanti og forsikring dersom materiell er litt brukt?
Ansvar går på firmaet som monterer det på nytt, de må se til at utstyret kan monteres. Forsikring går på huseier. Garanti går på leverandøren iht viss tid.
Det er helt korrekt. Materiellet er det samme, men til en annen pris.
Unngå brukt materiell. Legg nytt av ledning og koblingsbokser, da blir det langt høyere kvalitet, og det koster ikke all verden.
Da jeg fikk bygget nytt hus for en del år tilbake, så hadde et anerkjent firma installasjonsoppgaven.Da de var ferdig med sin del av jobben og vi flyttet inn i vår enebolig, så nektet min eldste datter å skru på vannkrana bak på husveggen. Siden jeg jobber med strøm og elektronikk, men ikke er autorisert elektriker, så gikk jeg bak huset og målte faktisk 115 volt fra vannkrana direkte til jord. Skremmende. Kort tid etter fikk vi vår første strømregning... den var stor. Da begynte jeg og måle kontakter og det viste seg at 3 steder i huset lå jordledning direkte inn på en fas. Etter å ha "Megget" anlegget ble jeg så skuffet at jeg skrudde opp hver eneste kontakt, og fant slurv og løse ledninger, samt en fas til jord på 3 steder. Etter dette har jeg valgt å legge opp det elektriske selv, med godkjent materiell både av kontakter og kabler. Selv kjøper jeg ELKO og Wago fra Megaflis, samt 1,5mm2 og 2,5mm2 installasjonskabel. Kraftigere kabler kjøpes fra Elektroimportøren på Kjørbekk i Skien.
Da jeg fikk bygget nytt hus for en del år tilbake, så hadde et anerkjent firma installasjonsoppgaven.Da de var ferdig med sin del av jobben og vi flyttet inn i vår enebolig, så nektet min eldste datter å skru på vannkrana bak på husveggen. Siden jeg jobber med strøm og elektronikk, men ikke er autorisert elektriker, så gikk jeg bak huset og målte faktisk 115 volt fra vannkrana direkte til jord. Skremmende. Kort tid etter fikk vi vår første strømregning... den var stor. Da begynte jeg og måle kontakter og det viste seg at 3 steder i huset lå jordledning direkte inn på en fas. Etter å ha "Megget" anlegget ble jeg så skuffet at jeg skrudde opp hver eneste kontakt, og fant slurv og løse ledninger, samt en fas til jord på 3 steder. Etter dette har jeg valgt å legge opp det elektriske selv, med godkjent materiell både av kontakter og kabler. Selv kjøper jeg ELKO og Wago fra Megaflis, samt 1,5mm2 og 2,5mm2 installasjonskabel. Kraftigere kabler kjøpes fra Elektroimportøren på Kjørbekk i Skien.
Vil minne om at alt arbeid i elektriske anlegg skal utføres av registrerte elektrovirksomheter, og det er kun elektrikere/automatikere (samt de som tilfredsstiller FEK § 7 første ledd) med minst tre års relevant praksis som har lov til å utføre elektrisk arbeid i egen bolig.
Oppdages det feil må virksomheten som har utført arbeidet rette opp i dette. Myndighet, ved lokalt eltilsyn (DLE) kan involveres ved behov. Eventuelt kan en annen elektrovirksomhet utføre en elkontroll av boligen.
Vil minne om at alt arbeid i elektriske anlegg skal utføres av registrerte elektrovirksomheter, og det er kun elektrikere/automatikere (samt de som tilfredsstiller FEK § 7 første ledd) med minst tre års relevant praksis som har lov til å utføre elektrisk arbeid i egen bolig.
Oppdages det feil må virksomheten som har utført arbeidet rette opp i dette. Myndighet, ved lokalt eltilsyn (DLE) kan involveres ved behov. Eventuelt kan en annen elektrovirksomhet utføre en elkontroll av boligen.
Som eier av boligen er man ansvarlig for at det elektriske anlegget til enhver tid er i forskriftsmessig stand. Hvis et anlegg har mange feil som i dette tilfellet med løse ledninger, hvordan skal eieren vurdere om det er i orden hvis man ikke skal røre noe?.
Som eier av boligen er man ansvarlig for at det elektriske anlegget til enhver tid er i forskriftsmessig stand. Hvis et anlegg har mange feil som i dette tilfellet med løse ledninger, hvordan skal eieren vurdere om det er i orden hvis man ikke skal røre noe?.
Det skal eier av bolig vite! Enhver eier av et elektrisk anlegg må benytte registrert elektrovirksomhet for kontroll, utbedring og nyinstallasjon. Dette gjelder også for eier av næring uten ansatte elektrofagfolk.
Det skal eier av bolig vite! Enhver eier av et elektrisk anlegg må benytte registrert elektrovirksomhet for kontroll, utbedring og nyinstallasjon. Dette gjelder også for eier av næring uten ansatte elektrofagfolk.
Hmmm hvor ofte skal eier av anlegget kontakte inst. firma for kontroll hvis eier skal vite at anlegget alltid skal være feilfritt og eier ikke får røre noe tro.
Hmmm hvor ofte skal eier av anlegget kontakte inst. firma for kontroll hvis eier skal vite at anlegget alltid skal være feilfritt og eier ikke får røre noe tro.
Ikke absolutt krav for bolig, men anbefalt Ikke mer enn 10 år mellom hver gang (FEL/NEK 400).For næring gjelder risikovurdering i henhold til IK-forskriften.
Viktigst er imidlertid å kontakte elektrovirksomhet om eier har grunn til å tro at noe er feil ved det elektriske anlegget, som f. eks. skader på elektrisk utstyr (stikkontakter, brytere osv.).
Da jeg fikk bygget nytt hus for en del år tilbake, så hadde et anerkjent firma installasjonsoppgaven.Da de var ferdig med sin del av jobben og vi flyttet inn i vår enebolig, så nektet min eldste datter å skru på vannkrana bak på husveggen. Siden jeg jobber med strøm og elektronikk, men ikke er autorisert elektriker, så gikk jeg bak huset og målte faktisk 115 volt fra vannkrana direkte til jord. Skremmende. Kort tid etter fikk vi vår første strømregning... den var stor. Da begynte jeg og måle kontakter og det viste seg at 3 steder i huset lå jordledning direkte inn på en fas. Etter å ha "Megget" anlegget ble jeg så skuffet at jeg skrudde opp hver eneste kontakt, og fant slurv og løse ledninger, samt en fas til jord på 3 steder. Etter dette har jeg valgt å legge opp det elektriske selv, med godkjent materiell både av kontakter og kabler. Selv kjøper jeg ELKO og Wago fra Megaflis, samt 1,5mm2 og 2,5mm2 installasjonskabel. Kraftigere kabler kjøpes fra Elektroimportøren på Kjørbekk i Skien.
Da hadde du dessverre fått tidsbanden på besøk, priset lavt av saksbehandleren som har høy skolegang, men lav kunnskap om det praktiske mht. hvor lang tid ting faktisk tar. Ingen uvanlig ting dette, skal man ha bra kondisjon i firmaet så må ting gå fort så man kan dra til neste jobb så fort som mulig. At man blir grillet ved å skru på vannkrana er jo et bevis på det.
Da hadde du dessverre fått tidsbanden på besøk, priset lavt av saksbehandleren som har høy skolegang, men lav kunnskap om det praktiske mht. hvor lang tid ting faktisk tar. Ingen uvanlig ting dette, skal man ha bra kondisjon i firmaet så må ting gå fort så man kan dra til neste jobb så fort som mulig. At man blir grillet ved å skru på vannkrana er jo et bevis på det.
Det finnes eksempler på dårlig utført arbeid innen alle bransjer. Det er derfor lurt å velge et firma som er anerkjent i lokalmiljøet.
Ved mistanke om dårlig/farlig utført arbeid er det fullt mulig å be et annet firma ettergå det som er gjort (elkontroll). Det er også mulig å spørre lokalt eltilsyn (DLE hos netteier) om hjelp.
Er det egne El-nummer på materiell kundene handler selv? ikke hørt om før
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.