Overgang fra 12V downlights til 230V i samme downlightsrammer

Spurt 20:31 - 18.4.2013 av Mont|Siste svar 10:02 - 30.4.2013 av Mont

Mont

Hei.

I leiligheten jeg og madammen flytta inn i for 3 år siden så er det 9stk 12V halogen downlights.

Downlightsrammene er jeg ikke helt sikker på hvilken produsent det er men de er laget av stål.

Vi bruker pærer på 35W men vi skulle gjerne hatt noe kraftigere lys, men begrensningen vår ligger i trafoene.
Nå har ikke jeg drevet så mye med downlights da jeg jobber i industrien til daglig. Så dette kan høres litt dumt ut.

Men kan jeg ganske enkelt da bare sette i 230V downlightspærer, fjerne trafoene og kjøre 230V rett i lyspunktene? For da kan jeg bruke 50W pærer.
Ved å kjøpe GU10 sokler til alle punktene.

Jeg tok med en 230V GU10 spotpære hjem fra jobben og prøvemonterte den for å forsikre meg om at den passet og det gjorde den. Så i teorien så skulle dette være fritt frem.

Må rammene utjevningsforbindes av noe slag?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (11)

Mont

Postet 20:32 - 18.4.2013
Og for å klarere litt mer.

Soklene er ikke en del av downlightsramma.

Elektriker

Postet 10:44 - 19.4.2013
Er det skruer eller klemmer for jordleder på rammene? Isåfall så fremfører du en PE leder som du forbinder til hver enkelt ramme bortover. Eller om du kan borre og skru på med kabelsko, skrue og mutter. Er man i tvil så går man for det sikreste. En god mentalitet å følge.

Når det kommer til hva ramma tåler så er det stort sett effekten man skal forholde seg til. Siden de er laget av stål så tviler jeg sterkt på at det skal utgjøre noen risiko å gå opp til 50W. Så lenge du passer på at alt som er rundt spotpunktene tåler den økte varmen.

Det er iorden så lenge du forestår det siden det da baseres på din vurdering.

Men har du vurdert LED da? Da kan du jo gå for langt sterkere lysstyrker og til og med gå ned i effekt. Kanskje du også trenger en bunnlast på dimmerne dine eller bak trafoene.

MA

Postet 17:00 - 19.4.2013
Her tar du kontakt med produsenten om du ønsker å kvalitetsikre om dette er ok ellers bygger du om et produkt med CE merke og det kan du egentlig ikke her dersom di samtidig ønsker å gjøre samsvar med NEK 400 2010 ref side 16 og Forskrift om elekrisk utstyr og husk at klasse 2 lamper er ulovlig å utjevne så du må om produsent tillater ombygging sjekke hva dette blir av klasse.

Magda

Postet 8:54 - 21.4.2013
50w 230v halogen lyser dårligere enn 35w 12v halogen. 12 v pærer har bare et fillament som gjør at det blir finere optikk. 12v pærer lyser også litt hvitere, men det er jo smak og behag.

Ansmann

Postet 16:49 - 23.4.2013
Er ikke elektrikere i Norge kvalifisert til å forestå elektrisk utstyr?
FKE §14

Og om så. Kan ikke da montøren selv forestå utstyret gitt at relevante forskrifter som FEU følges.
Eksempelvis:
§ 7. Beskyttelse mot farer som skyldes elektrisk utstyr

Det elektriske utstyret skal være konstruert og produsert slik at
a) det gir tilstrekkelig beskyttelse mot fare for skade som kan forårsakes av direkte eller indirekte berøring
b) det ikke kan oppstå temperaturer, lysbuer eller strålinger som kan fremkalle fare
c) det gir tilstrekkelig beskyttelse mot farer av ikke-elektrisk art som erfaringsmessig kan oppstå
d) utstyrets isolasjon er tilpasset de forhold som kan forutses.

§ 8. Beskyttelse mot farer som skyldes ytre påvirkninger på elektrisk utstyr

Det elektriske utstyret skal være konstruert og produsert på en slik måte at
a) det oppfyller de forventede mekaniske krav, slik at det ikke kan oppstå fare
b) det kan motstå ikke-mekaniske påvirkninger som kan forutses under de miljømessige forhold utstyret forventes brukt, slik at det ikke kan oppstå fare
c) det ikke kan medføre fare ved overbelastning og andre påregnelige feil.

Jeg kan ikke se at en slik løsning vil kunne gjøre downlightsene mer utrygge.

12V downlights er kl2 på grunn av 12V trafoen som fungerer som SELV og siden trafoen gir et galvanisk skille mot nettet.
Ved å ta den bort og gjøre om til 230V drift så må man ivareta sikkerheten på eneste mulige måte. Og det er å utjevningsforbinde.

Han kan forestå dette, men da må han forestå dette separat som elektrisk utstyr og må vedlegge denne dokumentasjonen som utstyrsdokumentasjon. En del av fem sikre.
Da gjelder ikke produsenten sine forpliktelser lenger og DU påtar deg rollen som produsent.

Men i praksis så er det nok noen EN normer man må forholde seg til og sette seg inn i for å kunne gi nytt CE merke til utstyret.
Om alle disse kriteriene er imøtekommet så er det, slik jeg tolker det, helt lovlig.

Men er det ikke enklere å bare sette i ""kraftigere"" LED lys eller sette i noen trafoer som orker mer?

Ansmann

Postet 16:53 - 23.4.2013
Og man skal heller ikke glemme at downlightsrammene i bunn og grunn bare er rammer. Det eneste de skal gjøre er å holde spotpæra på plass.

Pæra og sokkelen er selve ""apparatet"".

Forumleder

Postet 17:54 - 23.4.2013
Synes siste linje i innlegget ditt oppsummerer dette på en god måte. Å selv stå for ombygging av elektrisk utstyr koster nok som oftest mer enn det smaker.

Ansmann

Postet 18:56 - 23.4.2013
Jeg sa ikke at det ville koste mer. En GU10 sokkel koster ikke all verdens. Enklere, ja muligens.

Poenget mitt var at når vi først skal snakke om hva som er lov og ikke lov så virker det som folk ser seg litt blinde på det med CE merking.
CE merking er jo ikke annet enn en erklæring, fra forestående part, om at utstyret tilfredstiller dertil aktuelle EC normer.
Og når det kommer til hvem som kan forestå det så kommer det frem i §14 i FKE. Som sier at montører eller høyere kan dette.

Hvorfor ikke bare kalle seg selv produsenten og forestå utstyret så er formalitetene i orden.

Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å gjøre dette med spottene mine. Bortsett fra varmen så er jo berøringsfaren det eneste som står igjen av faremomenter. Som blir eliminert ved å jorde rammene.

Det blir å sammenlikne med at man eksempelvis bytter ut en E14 sokkel i en lampett til en E27. Når lampetten uten tvil tåler høyere varmeeffekt.

Forumleder

Postet 12:06 - 24.4.2013
Poenget mitt var heller ikke at det kostet mer i kroner, men i innsats.

Men det er klart, hvis du ønsker å ta den jobben er det jo fullt mulig å gjøre som du beskriver.

elektrikern

Postet 4:34 - 25.4.2013
Jeg måtte bygge om et anlegg fra 12v til 230v LED. Vi kjøpte nye downlights fra SG med optidim pærer. Prisen ble ca den samme som å kjøpe pærene løse. Så monterte jeg de nye tilkoblingene og pæreholderne på de gamle rammene. De nye downlightene ble da dobbeltisolerte og tilkoblingene er helt topp uten noe tull.
Anbefales.

Mont

Postet 10:02 - 30.4.2013
Er det ikke like greit å kjøpe en pakke med 230V downlights?
Man får jo komplette pakker til en bra pris.
Eventuelt en eller flere kraftigere trafoer med personalrabatt eller noe?

Så får du et fullstendig nytt lysanlegg også.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.