Overspenningsvern for billader - mulig disp??

Spurt 7:25 - 3.12.2020 av GavinTyler GavinTyler|Siste svar 19:39 - 12.1.2023 av Fredrik

GavinTyler GavinTyler

Et reelt scenario som eksempel for å belyse saken: Kunde lader bil fra eksisterende stikk i bolig, men vil oppgradere til sikrere anlegg i form av ladestasjon. Sikringsskap er plassert i gangen og er nesten fullt, men likevel så fullt at de ikke får plass til overspenningsvern inni skapet. Å sette en kapsling på veggen ved siden av er ikke tema - det må bli å bytte ut skapet med et større skap, en kostnad på mange tusen - penger kunden ikke har. Ihht NEK 400:2014 var det ikke krav om overspenningsvern, men ihht 2018 er det. Sett i det lys at kunden faktisk forbedrer anlegget til noe bedre (ihht Elsikkerhet 78) - kan vi da legge opp en delvis installasjon der vi dropper overspenningsvernet og likevel har ryggen fri selv? Forutsetter at leverandør av lader ikke krever OSPV i sin montasjeveiledning (noe bl.a Tesla ikke gjør i sin nye)

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Installatør

Postet 11:20 - 3.12.2020

Hva du egentlig mener med dispans og ryggen fri? Ingen som kan gi dispans fra NEK400.

Ja, du kan velge å droppe ting som står i NEK400. Men da må du selv ta et større ansvar for risikoen. Det vil si mindre fri rygg.

Du kan plassere vernet ute ved laderen, både overlast og overspenningsvern kan faktisk stå ute.

Om det er mulig så ville jeg ryddet litt opp i skapet. Fjernet jordfeilbrytere eller varsler og erstattet med jordfeilautomater. Er det automater så finnes det 1 modul automater.

Man kan sikker slå sammens noen kurser. Ofte er flere av kursene lite belastet.

Jeg kan skjønne at man er ute etter å spare kostnader når man er i konkurranse med andre. Men her tror jeg de fleste elektrikere monterer overspenningsvern. Skjønner ikke hvorfor vi skal lure ting til for å spare kunden for noen tusenlapper.

Kunden gjør nok heller ikke rett i å lade på den vanlige stikkontakten. Du har vel opplyst han litt om det?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:48 - 4.12.2020
Instructor contact card

Bra besvart av Installatør.

Dette innlegget er lagt inn to ganger, og jeg så ikke dette før jeg hadde besvart det første. Jeg gjentar derfor mitt svar her:

Avklaring fra side 5 i Elsikkerhet 91, om LADING AV ELEKTRISKE KJØRETØY, er direkte retta mot dette temaet. Her vises det til 4 hovedkrav i NEK 400:2018 - delnorm 722, og overspenningsvern er ett av disse.

Denne avklaringen i Elsikkerhet 91 kommer i tillegg til den generelle avklaringen i Elsikkerhet 78, og det er avgjørende å forholde seg til helheten.

Fredrik

Postet 19:39 - 12.1.2023
Hei! Hvordan stiller dette seg ved bytte av eksisterende ladestasjon?

Har en kunde som ønsker bytte av eksisterende ladestasjon som ble montert i 2017 og overspenningsvern er ikke montert i dagens anlegg. Det er ikke plass til overspenningsvern i sikringsskapet og alternativet er i følge kunden og droppe oppgradering til "smart elbillader".

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.