Parallellkobling 2X240 Al

Spurt 15:19 - 1.11.2016 av Elektrikeren|Siste svar 16:04 - 11.11.2016 av Elektrikeren

Elektrikeren

Fikk i dag satt spenning på hovedtavlen vi hadde lagt kabel frem til og koblet. I det je sto og ventet på telefon fra kraftlaget at spenning var satt på, gikk det opp for meg at jeg hadde gjort en feil. Jeg har kuttet 1m for mye av den ene kabelen. Det vil si at jeg har en kabel på 17m og den andre på 18m. Kablene er sikret med bryter på 650A. Burde jeg skjøtet/kappet kabelen til rett lengde eller vil det kunne gå bra mtp. strømfordeling over kablene?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (4)

EnToTre

Postet 19:02 - 1.11.2016

Du kan nok sove godt i natt.

Dette utgjør ikke så mye. Her vil det skje en strømdeling, som er avhengig av motstanden. Om begge kablene er 18 meter så ville det gått 650/2=325A i hver kabel. Om den ene kabelen er 17,9 og den andre er 18 så vil det gå nesten den samme strømmen i de to kablene. 17 og 18 meter er også ganske nære hverandre, så avviket vil ikke bli så stort.

Det vil gå 315,7 i den ene og 334,3 i den andre, når man ikke tar hensyn til temperaturstigningen i kabelen. Siden varmen i kabelen svarer til IxIxR og R er avhengig av varmen, så vil avviket være mindre.

Et inntak er jo "ALLTID" overdimensjonert så jeg tenker det ikke vil gå 650A der uansett.

Elektrikeren

Postet 20:13 - 1.11.2016

Så du mener det ikke vil være nødvendig og gjøre noen tiltak i forhold til lengden på kablene? (Hvordan har du forresten gjort utregningene på strømfordelingen over kablene?)

EnToTre

Postet 21:35 - 1.11.2016

Jeg hadde ikke gjort noe med det nei.

Dette er grunnleggene elektro, med to motstander i parallell. Motstandene er på størrelse 17 og 18 (ser bort fra konstanten ohm pr meter kabel). Du vet at det går totalt 650A gjennom de to. Da er det bare å slå opp i GK elektro boken :)

Elektrikeren

Postet 16:04 - 11.11.2016

Teori som lå litt langt inne. Tak for svar EnToTre :-)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.