Prøvestrømsanlegg for lokomotiver

Spurt ${formatDate(1228255860)} av Helge | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Helge

Subscribed
Subscribe
På et verksted som driver vedlikehold av lokomotiver har vi nå installert prøvestrømsanlegg.

På trafoen har vi en 110V vikling og en 220V vikling på sekundæren som er i fase med hverandre (en primærvikling fra 16kV kjøreledning). Hver av fasene er sikret med 125A NH patroner.

Dermed er nullpunktet mellom disse jordet og fremført med returleder sammen med begge faselederne.

Så skal vi montere en signallampe på hver prøvestrømspost for å indikere at posten er slått på, slik at man ved første øyekast ut i verkstedhallen kan se hvilke poster som er aktive.
Denne lampen skal kobles mellom 220V fasen og fellesleder.

Men så kommer spørsmålet. Basen mener vi da bare trenger å sikre faselederen. Men ser man på dette strukturelt så ser man at dette egentlig er et tofaset TN-C anlegg. Og det er jo krav til allpolig brudd i alle nettypene. Men her er avdelingen i ferd med å legge opp signallampene med enpolte vern. Men montørvettet sier meg at vi her egentlig skal bruke topolede vern. Se for deg om N lederen fra lampa med 1,5kvadrat mot formodning skulle komme i kontakt med inngangsklemmene. Da har vi 125A NH patron som garantert ikke vil være snill mot lederen.

For signallampa sitter i lokket på posten like over effektbryteren med blanke klemmer.

Det er greit nok at dette er et jernbanetilpasset anlegg, men det er jo fortsatt en elektrisk installasjon underlagt de samme rammeforskriftene som ellers i bygget.

I TN så er det jo da bare krav til brudd i N leder og ikke nødvendighvis vern. Men jeg hadde følt meg tryggere å bruke en automat for IT-nett med vern i begge polene.

Hva mener dere er riktig?
Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.