Radox 125

Spurt 9:08 - 18.2.2009 av SAL|Siste svar 9:26 - 20.2.2009 av Leif M.V.

SAL

Hva sier forskriftene til å bruke 1,5mm2 Radox 125 i husinstallasjon knyttet til 16A sikringer?

Utifra tabell IEC 60287 viser Radox 125 at med redusering faktor tatt i betraktning kommer den bedre ut enn en ordinær 2,5mm2 PN leder brukt i hus til 16A sikringer.

Kan denne da brukes istedenfor 2,5mm2 PN, hvor det i samsvarserklæringen vil ligge tabeller vedlagt som viser strømføringsevne, reduksjonsfaktorer etc. med Radox 125 kontra PVC?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (10)

hans

Postet 10:30 - 18.2.2009
Den kan brukes men er jo svindyr

MH

Postet 11:27 - 18.2.2009
Noen ganger lønner det seg å åpne NEK400 før du spør...
533.2 s.230: 16A eller mindre når ledertverrsnitt er 2,5mm2. (Uansett type kabel)

sowo

Postet 11:47 - 18.2.2009
Den gjelder bare pvc kabler så vitt jeg kan huske

RS

Postet 13:13 - 18.2.2009
Det står jo bare at det gjelder når vernet beskytter PVC isolert og Radox 125 er jo ikke PVC, så svaret må være bedre enn det

sowo

Postet 14:05 - 18.2.2009
ja det gjelder bare pvc kabler.

Hvorfor?

Forde radoks består av en kappe som tåler flere grader enn pvc.

Står forsatt på det at det burde gå.
Trodde det var en av grunnene til at man brukte disse i sikringskapet

Leif M.V.

Postet 20:00 - 18.2.2009
Hvis du skal bruke Radox 125 1,5mm på 16A kurs i en bolig, så må du dokumentere at alt utstyr du bruker er godkjennt for tilkobling av ""temperaturer"" som kan bli opp til 90grader celcius ved full belastning... (d.v.s. stikkontakter, brytere etc...) Ved bruk av pn 2,5kvadrat på 16A, så garanterer det at ledertemperaturen ikke overstiger 70grader...

MH

Postet 10:19 - 19.2.2009
Spiser mitt tidligere svar, og ber meg selv lese hele forskriften neste gang.

Franz

Postet 22:11 - 19.2.2009
Radox er halogenfri kabel.
PN er av PVC og danner klorgass som angriper koblingspunkter og kobber.
En halogenfri kabel danner ikke klorgass, dermed tåler den mere.
Det aller meste av stikkontakter og brytere fra Elko er iallefall halogenfritt. Så jeg ser ikke faren med å bruke 1,5mm2 Radox på 16A.

BP

Postet 22:55 - 19.2.2009
Alle sier ""tror det går"" og ""mener det går""...
Bruk forskiriftene for det de er verdt!

Radox 125 er godkjent for 125grC, pvc er godkjent for 60grC.
Har desverre ikke NEK400, så jeg tilpasser NEK410 så godt det lar seg gjøre.
1.5mm2 60grC enleder i luft: 12A, korriger ned til 35grC omgivelsetemp: 12x1,1=13,2A.
1.5mm2 95grC enleder i luft: 24A, korriger ned til 35grC omgivelsetemp: 24x1,1=26,4A.
(Merk: tabellen går til 95grC og kabelen er godkjent for 125grC.)

Ergo: 1.5mm2 Radox hadde jeg brukt på 16A og 20A sikringer uten å blunke. Kanskje litt mere jobb med dokumentasjon til tilsynet fordi man ikke velger en ""mainstream"" løsning, men jeg påstår det er helt i henhold til forskriftene.

En annen ting å tenke på er jo varmeutviklingen. Hvis du beregner en 1.5mm2 med 20A last, så vil ledningen bli mye varmere enn man er vant med. Og selv om ledningen tåler temperaturen så er det kanskje ikke heldig for andre komponenter som står i skapet.

Min konklusjon:
Lovlig, ja. Men kanskje ikke så praktisk allikevel...

Leif M.V.

Postet 9:26 - 20.2.2009
Maks ledertemperatur for pvc er 70grC...
2 stk PN 1,5 trekket i rør i isolert vegg kan belastes med 14,5A ved omgivelsetemperatur på 30grC. Det vanlige her er å korrigere ned til 25grC i norske boliger...
Pex eller Epr isolert ledninger har tabeller i Nek 400 for ledertemperatur på maks 90grC..
Da kan 2 stk pex isolerte ledninger trekket i rør i isolert vegg belastes med maks 19A ved omgivelse temperatur på 30grader..
Radox 125 tåler enda høyere ledertemperaturer...
Men her er det viktig at omgivelsen tåler dise temperaturene...
Tåler det korrugerte røret i veggen, som ledningen ligger i høyere temperaturer enn 70grC...???( brytere, stikkontakter, takpunkter og lamper etc....)
Blir f.eks. noe av treverket inni enn vegg utsatt for høyere temperaturer enn 80grC..? Så høy temperaturen kan over tid føre til selvantenning av treverket.
Tåler alle komponentene i sikringskapet denne temperaturen som kan oppstå?...osv, osv....
Kan du dokumentere dette, så tror jeg ikke det er noe problem å bruke Radox125 1,5mm på 16A kurs...

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.