Samtidighetsfaktor

Spurt 22:45 - 28.12.2011 av Janko|Siste svar 15:30 - 6.1.2012 av Mont

Janko

Hei.

Jeg har en eldre leilighet fra 1959 med tofaseanlegg. Jeg renoverte det elektriske anlegget ved hjelp av elektriker da jeg flyttet inn og fikk utvidet OV fra 25 til 40A og satt opp jordfeilautomater.

Siden jeg slet med at lyskursen på 10A stadig ble overbelastet så fikk jeg igjen elektriker til å splitte opp kursen i to slik at kjøkkenet fikk sin egen tilførsel og egen 10A automat. For å få ned samtidighetsfaktoren på opprinnelig lyskurs.

Men hva veier tyngst egentlig? Ønsket om å få ned samtidighetsfaktor på en av kursene eller holde samtidighetsfaktoren nede sett fra OV sitt synspunkt?

Slik det er satt opp nå så er det som sagt 40A OV.
Så 16A til lys og vaskemaskin bad.
16A til varme kjøkken og stue.
16A til varme på begge soverom.
16A reserve i skapet.
16A oppvaskmaskin, kjøleskap og belysning i kjøkkenskap.
10A lyskurs.
10A lyskurs kjøkken (ny).
20A komfyr.

Ligger jeg litt i grenseland i forhold til OV og må spørre netteier om ny utvidelse eller ser dette greit ut for en typisk leilighet?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Janko

Postet 22:50 - 28.12.2011
16A varmekurs på kjøkken og stue (kurs nummer to i lista) brukes forøvrig også som brukskurs for bærbare PC-er, gitarforsterker og enkelte ganger en 2kW vifteovn for å hjelpe til litt på ekstra kalde dager jeg er tom for ved.

Har forresten peisen min noen påvirkning av hvordan forskriften definerer samtidighetsfaktoren på anlegget mitt?
Denne ble installert to uker etter innflytting og er rentbrennende.

MA

Postet 10:28 - 29.12.2011
Samtidighet kravet iht. FEL § 16 er at det skal velges og bestemmes på en slik måte at anlegget er sikkert og fungerer etter forutsatt bruk, og i denne forbindelse kan man i vanlige normale tilfelle si i 2011 at 40 A to fas er sett i forhold til dagens forbruk og dagens installerte elektriske innretninger i normale leiligheter/boliger uansett størrelse så er 40 A tofas ofte for lite vernstrørrelse.

Man bør etter mitt syn i dag ha 3 x 50 A minst på IT nett eller 3 X 32 A på TN nett på mindre bopeler, på større bopeler må man ofte inn med større enn dette også.

Det finnes ingen eksakte forskrift eller norm krav innen dette slik sett er peisen din ikke noe poeng her men anlegget skal være sikkert og til forutsatt bruk og det blir det om man har et vern som tåler samtidigheten det blir utsatt for også når det er -25 kuldegrader utvendig.

Om en eier selv velger i sin installasjon å ha 40 A tofas og kun varmer opp bopel med peis og dette er forutsatt å ivaretat oppvarmingen så kan man si at 40 A tofas vil holde i en mindre bopel men dette blir igjen helt spesielt og utenfor normalbildet de fleste ønsker å kunne benytte elektrisitet til oppvarming uten å måtte skru av komfyren eller VV bereder etc.

Janko

Postet 11:42 - 29.12.2011
Javell.

Her er det også sentralt varmtvann i blokka, så jeg har ikke egen bereder.

MA

Postet 14:22 - 29.12.2011
Ja det er fult mulig at samtidigheten er ivaretatt hos deg ved 40 A tofas men dette merker du også om sikringer blir varme eller om det til stadighet løser ut ved overbelastninger på OV vernet.

Mont

Postet 15:30 - 6.1.2012
Med tanke på at dette er en leilighet så høres det ut som at dette er et helt kurant anlegg i størrelsesorden opp mot 70 - 80 kvadrat.

Peisen er som MA sier ikke noen avgjørende faktor da anlegget optimalt sett skal dimensjoneres for å kunne dekke varmebehovet for boligen på egenhånd. Dette for å sikre at anlegget ditt skal være kraftig nok til å kunne varme om man er tom for ved eller peisen fjernes i fremtiden.

Men det er jo en positiv faktor også da. Det er jo at du ikke har noen bereder så hvorvidt anlegget duger eller ikke er opp til dine bruksvaner. Automatsikringer er ihvertfall tryggere enn skrusikringer.

Det eneste som da gjenstår er alderen på leiligheten. 1959. Om ikke det har vært etterisolert så kan det jo være snakk om mye varmetap. Ikke noe problem om du fyrer med ved, men det elektriske anlegget må jo arbeide hardere mot dette varmetapet om du fyrer elektrisk.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.