Separering av jordsystemer mellom nett

Spurt 19:03 - 1.10.2014 av Mont|Siste svar 17:12 - 5.2.2015 av Forumleder

Mont

Hei.

På et jernbaneanlegg der man har en fin mix mellom 230V IT, 400V TN, 16kV 16,66Hz TN kjørestrøm og 1000V TN på bruket så har det fra ""gammelt av"" blitt utført ved at jordsystemene ikke forbindes på tvers av anleggene.

Eksempelvis så er jordtampene på 230V siden på en 230 - 400V trafo bare tapet og isolert. Denne er jo ganske selvsagt da transformatoren da ikke er jordet slik den skal være.

Et annet eksempel er at det er mange 230V anlegg og maskiner der PE fra 230V nettet er isolert og jernbanejord brukes for å jorde anleggsdeler.

Jeg er av den overbevisningen at man absolutt bør forbinde samtlige jordsystemer. Da er man omringet av i praksis samme jordsystem og potensialforskjeller er da umulig uansett hva som skjer.

Hva høres mest hensiktsmessig ut å gjøre her? La det være som det er eller sette igang arbeid med å sammenkoble jord i samtlige anlegg?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

J.D.

Postet 9:42 - 4.10.2014
Jeg har ingen erfaring med jernbaneanlegg, og standardene som benyttes her, men min oppfatning er at jordsystemer som ligger innenfor hverandres virkeområde bør sammenkobles. Dette for å unngå potensialforskjeller, som igjen kan gi berøringsfare.

Slike jordingssystemer må planlegges ganske nøye fra bunnen av. Man kan ikke bare begynne å legge utjevningsforbindelser ukritisk. Overspenningsbeskyttelse blir også en sentral problemstilling.

Det mest hensiktsmessige er nok å først undersøke om anlegget er sikkert slik det er utført i dag. Hvis det viser seg at det ikke er sikkert burde man sette seg ned å se på hva som må gjøres for å få det sikkert. Jeg ville ikke satt igang med sammenkobling uten videre ihvertfall, det kan hende at noen kloke hoder har utformet anlegget slik med hensikt:)

Elektro

Postet 17:51 - 4.10.2014
Skal ikke skryte på meg at jeg har peiling på dette, men fant følgende i FEL.

§ 19.Jordingsanlegg
Ved planlegging og utførelse av anlegg skal det påses at jordingssystemet er tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann.

Jordfeilstrømmene opptrer vel forskjellig fra fordelingssystem til fordelingssystem, hvordan blir feilstrømmene når man kobler alt sammen?

Forumleder

Postet 12:56 - 6.10.2014
Jeg kan heller ikke mye om jernbaneanlegg, men er i utgangspunktet enig med J.D.

Sammenkobling av jord er gunstig med tanke på personsikkerhet, men kan medføre driftsmessige problemer.

Banemann

Postet 22:45 - 3.2.2015
Gammel tråd ser jeg, men siden svaret var litt vagt, mulige konsekvenser ved anleggsfeil såpass store, samt at dyktige elektrikere uten jernbaneerfaring mer enn en gang har forårsaket store problemer for toggangen, tenkte jeg det kunne være greit å gi et par tips her til andre (som meg) som ramler innom fordi de har googlet noe.
Når man jobber med jernbaneinfrastruktur er det lurt å huske på at den ene (eller begge) skinnene utgjør en PEN-leder som kan føre driftsstrømmer på 6-800A , alt etter hvor gammelt anlegget er.
Skinnene/PEN-lederen er heller ikke så uskyldig som den kan virke der den ligger åpent og tilgjengelig på svillene bortover, for i omformerstasjonen er dette den ene fasen i 15kV-anlegget som er direkte jordet. Kabling i jernbaneanlegg reguleres dermed av FEF (sikkert også i FEL i mange tilfeller) med henvisninger til diverse NEK-normer for å ivareta elsikkerheten, samt i Jernbaneverkets tekniske regelverk, TJN, som i tillegg skal ivaretar anleggets funksjons- og driftssikkerhet i forhold til trafikksikkerhetsbestemmelsene.
Tilknytning av jording i begge ender bryter med både FEF og TJN, da det vil føre til retur- og sporfeltstrømmer på avveie ved å danne parallelle strømveier for både drifts- og sporfeltstrømmer, samt i verste fall også gi feilstrømmer fra 15kV KL-anlegget alternativer til skinnegangen. Kortslutningsstrøm i Osloområdet ligger i nærheten av 25kA, i resten av landet noe lavere.
Sikkert både kjedelig og dyrt for det akkordlaget som forsinker noen hundre tog på Oslo S, men virkelig ille blir det om feilstrømmer fra skinne-eller isolatorbrudd skulle svi av en bygård, slå ut bagasjehånteringa på Gardermoen, tenne på Hardangervidda eller noe sånn, på sin vei mellom feilsted og omformerstasjon.

Forumleder

Postet 17:12 - 5.2.2015
Takk for innspillet.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.