Hei! Har blitt ansatt som fagleder automasjon/elektro i en bedrift som leverer trustere til båter. Her er en del reisemontører som både er "multidisiplin" (mek/automasjon/ele), også en del som har automasjonsbakgrunn. Legger merke til at det kanskje mangler kunnskap om elektrosikkerhet, spesielt hos de med mekanisk bakgrunn.
Vi har en del starterskap som mates av 400V og 690V normalt. Her blir det fra tid til annen utført feilsøking, samt igangkjøring av anlegg. Så dette blir jo "På, eller i nær ved spenningsførende deler" i de fleste tilfeller.
Har selv bakgrunn som elektriker fra offshore, og er vant til strenge prosedyrer - så jeg ønsker å viderebringe noe av kunnskapen min til reisemontørene, for at arbeidet skal foregå på en mest mulig sikker måte. Jeg tenkte å lage et generelt internkurs som legger fokus på drift og feilsøk på våres anlegg.
Dagens spørsmål er:
- Finnes det korsluttningsapparat som kan brukes på anlegg opp til 690V? Tenkte i noen tilfeller at det kan være greit å ha en "synlig" barriere i starterskapet ved feilsøking.
- Finnes det noen direkte generelle krav for reisemontører ved elektroarbeid? Vernebekledning, prosedyrer eller lignende? Vi kommer ofte borti mange forskjellige anlegg.
- Har dere eventuelt andre tips og råd for at dette kan foregå på en sikrere måte?
Til info så tar alle reisemontørene årlig FSE-kurs. Uansett grunndisiplin.
På forhånd takk for hjelpen.
Løst
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.